راهنمای خرید فرش دستبافت

راهنمای خرید فرش دستبافت

مقدمه ای بر فرش دستباف 

مساله ی استفاده از فرش و راهنمای خرید فرش دستبافت به منظور اهداف متفاوتی چون زیبایی منحصر به کشور ایران نیست بلکه امروزه در سرتاسر دنیا کمتر خانه ای بدون فرش پیدا می شود و تقریبا همه از این کالای با ارزش هنری استفاده می کنند.

شاید به جرات بتوان گفت هر خانه ای بدون فرش ، فضایی بی روح و سرد را تداعی می کند بنابراین سالهاست که در همه جای دنیا نیاز به خرید فرش از بین نرفته بلکه بیش تر نیز شده است.

در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه فرش دستباف بخرید و در واقع راهنمای خرید فرش دستبافت را به طور کامل برای شما مخاطب خوب توضیح می دهیم.

فرش دستباف تنها کف پوشی است که بر اثر عوامل مختلفی چون نور ، پا خوردن و شست وشو نه تنها زیبایی و چشم نوازی خود را از دست نمیدهد بلکه ارزش بیش تری نیز میابد.

اگر میخواهید فرشی که تهیه می کنید از همه لحاظ مناسب باشد بهتر است در خرید فرش مورد نظرتان دقت لازم را به عمل آورید و به همین جهت خوب است قبل از خرید فرش دستباف ، آشنایی کافی با انواع آن و نحوه تشخیص فرش مرغوب از فرش نامرغوب را کسب کنید.

فرش های دستباف به دلیل الیاف طبیعی، نرمی و لطافت خاصی دارند و زمانی که روی آنها استراحت می کنید منجر به کمر درد نخواهند شد، از دیگر خاصیت آنها تغییر دما در فصول مختلف می باشد بطوریکه در تابستان گرما و در زمستان سرما را دفع میکنند در حالی که فرش های ماشینی فاقد همچین خاصیتی اند.

دیگر ویژگی های که الیافی چون پشم، ابریشم و پنبه بعنوان مواد اولیه در قالی دستبافت ایجاد می کنند ، عدم تولید الکتریسیته ی ساکن می باشد.

راهنمای خرید فرش دستبافت

راهنمای خرید فرش دستبافت

از دیگر جذابیت های فرش دستبافت تنوع آنها از نظر طرح و رنگ می باشد که با هر سبک و سلیقه ای متناسب است. از نظر کارشناسان فرش ، قیمت یک فرش بیشتر به نقشه و رنگ ، جنس نخ ، تار و پود ، پرز و میزان ریزبافی و درشت بافی آن ربط دارد در حالیکه ارزش هنری آن را در مواردی چون نقشه ، میزان استفاده از رنگ های طبیعی و هماهنگی قرارگرفتن رنگها در کنار هم میدانند.

انواع فرش دستبافت بر اساس جنس الیاف :

راهنمای خرید فرش دستبافت

راهنمای خرید فرش دستبافت

قالی تمام پشم یعنی فرشی که تار، پود و پرز آن همه از پشم باشد. از ویژگیهای این نوع فرش دستباف ، درشت بافت بودن آنهاست. قالی تمام پشم نسبت به سایر فرش های دستباف قیمتی ارزان تر دارد یکی از دلایل این امر را میتوان عدم ظرافت بافتشان دانست.

اما از خصوصیات مثبت آنها باید به عواملی اشاره کرد مانند دوام بالا و مقاوم بودن ، قدرت برگشت پذیری پرزها پس از پاخوردن و قدرت بالای جذب رطوبت.

قالی تمام ابریشم:

قالی تمام ابریشم نیز همانطور که از نامش پیداست به فرشی گفته می شود که تار و پود و پرز آن همگی از ابریشم باشد. این فرش دستباف ارزش هنری و قیمت بسیار بالایی دارد ، یکی از مهم ترین دلایل این امر ظرافت بسیار زیاد بافت آنها می باشد.

بر خلاف تصور این فرش ها با وجود ظرافت و لطافتی که دارند بسیار مقاوم اند و در برابر لکه ها خیلی آسان تمیز می شوند ، اگر لکه ای روی فرش تمام ابريشمتان افتاد، کافی است آن را با یک دستمال مرطوب و کمی شامپو فرش بشویید؛ می توانید اطمینان داشته باشید مثل روز اولش شد.

قالی گل ابریشم :

ساختار این فرش به گونه ایست که چله ی آن از پشم است ، گل ها و برگ های موجود در نقشه از نخ ابریشم و بقیه پرزها از پشم بافته می شوند.

شاید این نوع فرش دستباف را با قیمت کمتری نسبت به قالی تمام ابریشم تهیه کنید اما خوب است بدانید که این قالی ها ارزش هنری بسیار زیادی دارند و میتوانند به راحتی با فرش های تمام ابريشم رقابت کنند.

قالی چله پشم : قالی چله پشم در واقع به فرشی میگویند که چله آن از پشم است در حالیکه پرزهایش میتواند تنها از پشم نباشد.

قالی کف ابریشم :

قالی کف ابریشم نیز فرشی است که چله آن از جنس پشم است اما تمام زمینه آن از ابریشم بافته شده.

انواع فرش دستباف از لحاظ نوع بافت یا گره :

راهنمای خرید فرش دستبافت

راهنمای خرید فرش دستبافت

خوب است بدانید که ظرافت یک فرش علاوه بر نوع پرزهای به کار رفته در آن ، به نوع گره های زده شده در بافت نیز بستگی دارد. بطور کلی دو نوع گره در بافت فرش دستباف به کار برده میشود که عبارتند از گره ترکی و گره فارسی.

گره ترکی:

بافت دو گره یا گره ترکی انواعی از گره زدن در بافت فرش دستباف میباشد که ابتدا مخصوص بافندگان تبریزی بوده اما امروزه در مناطق دیگری نیز رایج است و تقریبا در همه جای ایران کاربرد دارد. عملکرد در این روش به گونه ایست که در آن هر دو سر پرز از لای تار رد شده و گره می خورد. از آنجاییکه این روش وقت زیادی را از بافنده میگیرد معمولا از آن برای بافت قالیهای ریزبافت و نقشه های ظریف با رنگهای متنوع استفاده میشود. از دیگر ویژگی هایی که این نوع گره فراهم میکند محکم بودن این فرش ها می باشد ، علاوه بر اینکه این استحکام باعث میشود فرش بسیار دیر نخ نما شود ، این امکان را نیز فراهم میکند که پرزهای فرش چنان قیچی زده شوند که به شکل مخمل به نظر بیایند. لازم به ذکر است در این روش ، امکان بیگره بافی یا جفت بافی (که نوعی شلختگی در بافت یا تقلب است) وجود ندارد.

گره فارسی:

گره های فارسی منجر به تهیه فرشهای پشمی درشت بافتی میشوند که اغلب سنگین هستند و نقش های درشتی هم دارند. عملکرد در این روش به گونه ی تک گره ای میباشد به این معنی که فقط یک طرف پرز گره میخورد و طرف دیگر آن آزاد است. به دليل شل بودن چله در این روش بافندگان شانه ها را سنگین تر و با فشار بیش تری میکوبند تا پرزهای پشمی در هم فرو بروند و چله محکم شود. یکی از معایب فرش ها با گره فارسی زودتر نخ نما شدن آنها در اثر گذر زمان و پا خوردن میباشد. از دیگر معایب گره فارسی احتمال بالای بیگره بافی با جفت بافی نیز هست ، همچنین از این گره ها برای بافت فرشهایی ظریف نمیتوان بهره برد چراکه درشتی پرزهای پشم اجازه بافت طرح های ظریف را نمیدهد. با توجه به مطالبی که در مورد فرش های فارسی بافت گفتیم این گونه از فرش ها نسبت به بقیه ارزان تر هستند و میتوان با قیمتهایی بسیار پایین تر آنها را تهیه کرد.

راهکارهای تشخیص کیفیت فرش دستباف :

بررسی فرش از لحاظ طرح و اندازه : یکی از مواردی که برای خرید فرش دستباف باید در نظر داشت بررسی آن از نظر ابعاد است ، همانطور که میدانید چند سانتیمتر اختلاف در ابعاد فرش دستباف در قسمت های بالا و پایین آن کاملا طبیعی میباشد اما باید دقت داشت که بیش تر از چند سانتیمتر اختلاف جایز نیست و یک عیب محسوب میشود. برای تشخیص تقارن طرح بافته شده و همچنین اختلاف ابعاد میتوانید فرش را از وسط تا کنید. از دیگر مواردی که باید به آن دقت داشت چک کردن تمامی طرح ها میباشد چراکه نا تمام ماندن آنها نیز جزویی از معایب فرش به حساب می آید و هر گونه مشکلی از قیمت و کیفیت فرش می کاهد.

بررسی فرش در نور طبیعی : راهکار پیشنهادی دیگر ما بررسی و مطالعه فرش از زوایای مختلف و در نور طبیعی میباشد. خوب است بدانید رنگ فرش در جهت خواب آن تیره تر از رنگ آن در جهت عکس خواب فرش به چشم می آید در نتیجه اگر فرش را از جهت عکس آن نگاه کنید راحت تر میتوانید طرح و خطوط آن را بررسی نمایید .

برای اینکه تشخیص دهید رنگ فرشتان طبیعی و غنی میباشد بهتر است قسمت انتهایی پرز با رنگ سطح فرش را مقایسه نمایید تا اختلافی نداشته باشند ، هرگونه اختلاف رنگ بين انتها و ابتدای پرزها حاکی از رنگ شدن پرزها توسط جوهر های شیمیای اند ، در این صورت نیز برای اطمینان میتوانید یک تکه پارچه مرطوب را بر قسمتهای رنگی بکشید و میزان رنگدھی پرزها را تست کنید.

بررسی کیفیت پرزهای فرش دستباف :

قبل از خرید فرش حتما آن را از نظر کیفیت پرزهایش مورد بررسی قرار دهید. پرز فرش باید با دوام ، درخشان و انعطاف پذیر باشد اما خوب است بدانید ، فرشهایی با پرز نرم نسبت به فرش هایی که پرز ضخیم تری دارند ، دوام کمتری خواهند داشت ، تمایل بیشتری به جذب گرد و خاک داشته و به سادگی فرش های با پرزخشن نیز تمیز نمی شوند.

بررسی فرش از لحاظ پوسیدگی و رفو شدگی :

بعنوان خریدار فرش باید دقت داشته باشید که همیشه بافت های مشکل دار یا رفو شدگی ها با بررسی پشت فرش قابل تشخیص است ، معمولا قسمتهایی از فرش که رفو شده باشد زبرتر و محکم تر از سایر نقاط میباشد و با کمی دقت میتوان علامتهایی چون سوزن خوردگی را مشاهده کرد. اگر نسبت به پوسیده بودن فرش شک دارید میتوانید آن را تا کنید تا در صورت پوسیده بودن صدای شکستگی آن را احساس نمایید.

چک کردن و بررسی پرزها :

ارتفاع پرزها در قسمت های مختلف فرش باید به یک اندازه باشد و به اصطلاح موج نداشته باشد، برای چک کردن ارتفاع پرزهای فرش بهتر است پرزها را با دستتان مالش دهید تا در صورت وجود نامنظمی در آنها متوجه این امر بشوید. شاید فکر کنید تنها دلیل نامنظم بودن پرزها ی فرش عدم پرداخت صحیح و منظم باشد در حالیکه بعد از خرید و با شستشوی خشن الیاف فرش هم این مشکل میتواند رخ دهد.

مطالعه شناسنامه پشت فرش (نحوه تراکم و کوبیدگی پودها و یکنواختی طرح):

تا کنون در مورد اهمیت بررسی پشت فرش زیاد صحبت کردیم اما باز هم تاکید میکنیم از آنجاییکه بافت فرش جزو مهم ترین مواردیستند که باید قبل از خرید بررسی شود بهتر است با نگاه کردن به پشت فرش از کیفیت بافت آن مطمئن شویم. با چک کردن و دقت به پشت هر فرشی میتوان اطلاعات مفیدی از قبیل تعداد گرهها ، نحوه تراکم و کوبيدگي پودها ، يکنواختي طرح ، شمارش دقیق گرهها و … را به دست آورد. البته لازم است بدانید ، پود فرشهاي يك پوده هیچگاه به چشم نمی آید و تنها در فرشهاي دو پوده دیده میشوند که در آنها نیز هر چه ردیفهای بافته شده بهتر کوبیده شده باشند، پودها کمتر مشاهده خواهند شد.

دقت در ایرادات فرش قبل از خرید :

از آنجاییکه معمولا فرش خریداری شده ای که به خانه تان می آورید دیگر از طرف فروشنده پس گرفته نمیشود ، بهتر است قبل از خرید تمامی ایراداتی که ممکن است وجود داشته باشد را بررسی نمایید ، از جمله:

دورگه بودن زمینه :

گاهی ممکن است رنگ قسمت بالای زمینه قالی از رنگ قسمت پایینی آن کمرنگ تر یا پررنگ تر باشد ، به این اختلاف رنگ اصطلاحا دورگه بودن گفته میشود ، این ایراد اساسی به شدت از قیمت فرش میکاهد؛ بنابراین بهتر است قبل از خرید ، فرش مورد نظرتان را با دقت در زیر نور بررسی نمایید.

شکستگی گل قالی :

از آنجاییکه تمامی طرح ها و گل هایی که در بافت یک فرش به کار میروند اعم از گلهای شاه عباسی ، آویزان ، ستاره ای و… اندازه استانداردی دارند که تنها کارشناسان ، بافندگان و فروشندگان قالی از آن اطلاع دارند ، تشخيص ایرادات در بافت آنها برای یک خریدار معمولی کار دشواریست. شما بطور کلی و با دقت در ظاهر فرش شاید بتوانید برخی عدم قرینگی ها و ناموزون بودن ها را ببینید اما باز هم بهتر است برای تشخیص این مشکل از یک متخصص کمک بگیرید.

کم بافی :

باز هم تاکید میکنیم هنگام خرید فرش حتما به پشت آن با دقت نگاه کنید ، در صورتی که اندازه گره ها متفاوت ، نامنظم و با فاصله باشد یا اینکه گرهها خوب شانه نخورده و پرزها کشیده نشده باشد ، مطمئن باشید بافنده ی آن با بی دقتی و با شلختگی کار بافت را انجام داده و فرش به هیچ عنوان کیفیت لازم را ندارد.

راهنمای انتخاب فرش متناسب با دکوراسیون :

رعایت اصول لازم در رابطه با انتخاب فرش متناسب با دکوراسیون :

علاوه بر آنکه ذوق و سلیقه شخصی شما را نشان میدهد در زیباتر شدن محيط و بیشتر جلوه پیدا کردن فرشتان نیز موثر است. برای اینکه فرش مناسبی برای محیط مورد نظرتان تهیه کنید باید رنگ ، بافت و طرح فرش را مورد توجه و بررسی قرار دهید. در ادامه چند نکته را به همین منظور یادآور میشویم :

فرش های ظریف ، ابریشمی ، قدیمی و عتیقه که ممکن است کم دوام تر باشند و یا فرش هایی با زمینه روشن را جهت استفاده برای اتاق نشیمن ، نهارخوری و اتاق های کودکان به کار نبرید. میتوانید از اینگونه فرش ها در محل هایی چون اتاق پذیرایی، اتاق خواب ، کتابخانه و به طور کلی مکان های کم رفت و آمد استفاده نمایید.

از نظر زیبایی بهتر است مساحت و محیط جلوی کاناپه و مبل ها را با یک تخته فرش بزرگ که به اجبار قسمت هایی از آن زیر وسایل میرود مفروش نکنید و حتما متناسب با مساحت خالی سایز فرشتان را انتخاب نمایید.

برخلاف گفته بالا در مورد فرشی که در اتاق نهارخوری قرار میگیرد باید دقت داشت به اندازه ای باشد که پایه های صندلی های مستقر در اطراف میز نهارخوری کاملا بر روی آن قرار بگیرد ، بهترین سایز مناسب برای فرشی در این موقعیت آن است که ابعادش از هر طرف حداقل ۶۰ تا ۷۰ سانتیمتر بزرگتر از اندازه های میز نهارخوری باشد.

طرح فرش باید متناسب با نوع مکانی باشد که قرار است در آنجا قرار بگیرد ، برای مثال فرش های ترنج دار مناسب سالن های پذیرایی و محل هایی است که نقش ترنج آن در معرض دید کامل باشد. معمولا در منازل و محل هایی که با مبلمان استیل با مبلمان چوبی و منبت کاری شده تزئین شده باشند ، فرش هایی با طرح های گلدار و فرش هایی با طرح های هندسی مناسب تر است در حالیکه برای آپارتمان ها و ساختمان هایی که مبلمان به کار رفته در آنها سبک مدرن دارد فرشهایی با طرح های هندسی و یا با شاخه شکسته جلوه و زیبایی بیشتری خواهد داشت. قالیهایی با نقش سرتاسری یا افشان نیز مناسب سالن های نهارخوری و پذیرایی و نشیمن و کتابخانه هستند و منظره زیبایی را در این محیط ها فراهم می آورند.

اگر یک قالی ریزبافت و هنری نیاز دارید که کف منزتان را مثل یک باغ گل نشان دهد می توانید از فرش هایی با طرح لچک و ترنج ، شکارگاه ، ریزماهی و یا هزاره هریس را تهیه نمایید. اما اگر فرش های درشت بافی میخواهید که حال و هوای روستایی و عشایری داشته باشد بهتر است فرش هایی با نقوش انسان و حیوان ، گل و مرغ ، درختی ، درخت و انسان و یا پای شتر استفاده کنید.

برای خانه هایی مدرن و اسپرت میتوانید از یکی از طرح های هندسی خشتی ، قاب قابی ، میناخانی و یا بته جقه نیز استفاده نمایید.

پیشنهاد ما جهت تشخیص فرش تقلبی از اصلی :

قبل از هر چیز بدانید که یکی از مشخصه ها و در واقع تفاوتهای فرش اصیل ایرانی در برابر نمونه های تقلبی آن ، تنوع بی شمار در طرح و رنگ آنها میباشد. پرز دادن بیش از حد فرش نیز میتواند نشان دهنده تقلبی بودن آن باشد. علاوه بر این در خصوص فرش های اصیل ، اطلاعات مربوط به فرش در شناسنامه آن که پشت فرش قرار دارد آورده میشود ، اطلاعاتی از قبیل نوع و جنس الياف ، طول پرز ، وزن فرش ، تعداد گره در هر متر مربع ، دستورالعمل شستشو و نام کارخانه و کشور تولیدکننده حتی نام واردکننده در حالیکه اگر فرش تقلبی باشد یا اصلا شناسنامه ای ندارد و یا اینکه این اطلاعات به طرز فاحشی ناقص خواهد بود.

در ادامه بهتر است تاکید کنیم حتما فرش مورد نطرتان را از فروشگاه ها و تجارتخانه هاي معتبری که فرش خريداري شده را ضمانت می کنند تهیه فرمایید تا از اصیل بودن فرش نیز مطمئن باشید. درست است که قیمت بالاتری را میپردازید اما در مقابل ورقه خرید و ضمانت نامهاي تحویل میگیرید که حاوي تمام مشخصات فرش است که میتواند در آینده برایتان مفید واقع شود.

فرش خوب در مشهد

فرش در مشهد

قالیشویی در مشهد

 قالیشویی عالی در مشهد

 برترین قالیشویی آنلاین مشهد

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *