پاک کردن روغن از روی فرش

پاک کردن روغن از روی فرش

چگونه روغن را از روی فرش پاک کنیم؟

پاک کردن روغن از روی فرش بسیار آسان تر از کاری است که شما فکر می کنید. در قالیشویی در مشهد به شما خواهیم گفت که چگونه این کار را انجام دهید

شما می توانید با استفاده از یکی از روش های ذکر شده در زیر هر نوع لکه روغنی را از فرش خود جدا کنید. قبل از شروع، یک پارچه یا حوله کاغذی را روی لکه قرار دهید و به آرامی ضربه بزنید کنید. مراقب باشید روغن را به عمق فرش نبرید. از بیرون لکه به سمت مرکز پاک کردن را انجام دهید. نوع روغن ریخته شده فرقی نمی کند ، زیرا این روش ها برای روغن موتور ، روغن زیتون ، روغن بچه و سایر انواع روغن کار می کنند.

از جوش شیرین یا نشاسته ذرت استفاده کنید:

لکه را با جوش شیرین و یا نشاسته ذرت بپوشانید. این دو ماده تمامی مواد آبکی داخل فرش را به خود جذب می کنند به خصوص در مورد روغن بسیار خوب عمل می کند و ب فرش هم آسیبی نمی زند.

از مزایای این دو ماده این است که بسیار ارزان قیمت هستند.

 یکی دیگر از مزایای آنها این است که فاقد هر گونه مواد سمی بوده و از مواد آلی ساخته شده است.

به بدن شما هم هیچ گونه آسیبی نمی رسانند.

از فشار بسیار کم و یا خیلی زیاد مالش جوش شیرین یا نشاسته ذرت بر روی فرش خودداری کنید، در حد متوسط این ماده را بر ریو فرش بمالید تا به الیاف فرش وارد شود. از برس برای پاک کردن لکه های بزرگ و از مسواک برای لکه های کوچکتر استفاده کنید.

بعد از مدتی زمانی، این پودرها را با استفاده از جارو برقی از روی فرش و داخل الیاف فرش پاک کنید.

چند قطره مواد شوینده ظرفشویی مایع را روی قسمت رنگ آمیزی قرار دهید. مواد شوینده را با یک برس ابزار یا یک مسواک قدیمی در فرش مالش دهید. مقدار کمی آب گرم را روی آن ناحیه بریزید و بلافاصله مواد شوینده را با یک پارچه تمیز یا اسفنج پاک کنید.

اجازه دهید فرش کاملاً خشک شود. الیاف را برای ردیابی روغن به دقت بررسی کنید. اگر لکه هنوز قابل مشاهده است ، این روند را تکرار کنید.

استفاده از الکل:

مقدار کمی از الکل را روی پارچه تمیز یا حوله کاغذی بمالید. توجه داشته باشید که الکل، سمی و قابل اشتعال است. همیشه از الکل در یک محل تهویه مناسب استفاده کرده و پس از دست زدن به آن ، دستان خود را کاملاً بشویید. آن را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

الکل را روی فرش مالیده و فرش را با آن آغشته شده کنید. بعد از انجام کامل این کار، بگذارید فرش خشک شود. اگر لکه روغن هنوز قابل مشاهده است، این روند را با استفاده از مالیدن الکل بیشتر تکرار کنید.
از آنجا که مالیدن الکل یک حلال است ، به حل شدن روغن و جدا کردن آن از الیاف فرش کمک خواهد کرد.

برای پاک کردن لکه با الکل ابتدا از بیرون به داخل لکه را پاک کنید و  تا جایی که امکان دارد، الکل را بر روی فرش فشار دهید تا به اعماق فرش فرو رود و آن را پاک کند.

بعد از 5 دقیقه الکل را از روی فرش پاک کنید و سپس اجازه دهید خشک شود.

فرش های خشک شده را بررسی کنید ببینید آیا لکه ای از روغن باقی مانده است یا نه؟ اگر اثری یافت شد ، فرایندی که در بالا گفته شد را تکرار کنید. ممکن است لازم باشد قبل از ناپدید شدن کامل لکه ، ناحیه را چندین بار تمیز کنید. این امر در مورد لکه های روغنی طبیعی است زیرا ممکن است روغن بعد از تمیز کردن اولیه از طریق الیاف فرش سرریز شود.

بهترین قالیشویی در مشهد

قالیشویی در مشهد

چگونه موکت را تمیز کنیم؟

قالیشویی آنلاین در مشهد

مرمت فرش های قدیمی در مشهد

 

قالیشویی در مشهد

قالیشویی در مشهد

قالیشویی در مشهد مقاله ای را در رابطه با قالی و فرش و پیشینه و تاریخ آن به سما ارائه خواهد داد. قالی یا فرش نوعی گستردنی بافته شده از الیاف پنبه، پشم و در بعضی موارد ابریشم است که معمولاً برای پوشش زمین به کار می‌رود. به دست بافتهٔ پُرزدار و گره‌دار قالی گفته می‌شود.

از آنجا که قالی و فرش همیشه نقش‌های زیبا بر خود داشته‌اند، امروزه به جنبهٔ تزئینی آن نیز توجه می‌شود. از سال ۱۳۹۳ به بعد شهر کاشان به عنوان پایتخت فرش جهان معرفی و این اثر ماندگار در میراث ملموس یونسکو با شماره ۰۰۳۸۳ ثبت گردید.

هم‌اکنون بیش از ۱۲۰۰ کارخانه تولید فرش ماشینی و ۷۰۰ کارگاه تولید فرش دستبافت در منطقه کاشان و آران و بیدگل مشغول به فعالیت می‌باشد.[۱] صادرات فرش در ایران یکی از فعالیت‌های اقتصادی پر سود محسوب می‌شود.

ریشه‌شناسی واژه‌های مربوط به گستردنی‌ها

در زبان پهلوی واژه‌های گوناگونی برای اشاره به انواع گستردنی‌ها به کار برده می‌شد: برای قالی نفیس از بَت یا بوپ، برای نمد و فرش از نمت استفاده می‌شد و برای فرش و بستر از ویستَرْگ که از ویستردن (wistardan) گرفته شده که در فارسی امروز، گستردن گفته می‌شود.

اما واژهٔ قالی یا غالی از نام شهری به نام قالین (اصل نام شهر مشخص نیست هرچند قلعه و نه شهری وجود دارد که به انگلیسی غالین جاکار و بِرداوان می‌نامند و در خود ارمنی برداوان می‌گویند) در ارمنستان که در آن دوران بخشی از ایران باستان بوده‌است، گرفته شده‌است. البتّه فرهنگ لغت عمید کلمهٔ قالی را برگرفته از کلمهٔ ترکی قالین به معنای فرشِ پُرزدار که با نخ و پشم به رنگ‌های مختلف بافته می‌شود، معنی کرده‌است.

قالیشویی در مشهد

پیشینهٔ قالی

به دست بافتهٔ پُرزدار و گره‌دار قالی گویند. همهٔ پژوهشگران بدون چون و چرا بر این نکته اعتراف دارند که قالی و قالی‌بافی از آسیا شروع شده‌است. پژوهشگران بر این عقیده‌اند که ترکستان، ایران و قفقاز می‌باید مهد اولیهٔ این هنر بوده باشند. از عباراتی که در انجیل و ادبیات کلاسیک آمده به این نتیجه رسیده‌اند که هنر شرقی قالی‌بافی مدت‌ها قبل از میلاد مسیح شناخته شده و وجود داشته‌است.

هومر حماسه‌سرای معروف سدهٔ هفتم پیش از میلاد یونان صحبت از «کاناپه‌ای که با یک قالی ارغوانی مفروش شده بود» می‌کند. یا گزنفون مورخ، فیلسوف و سردار آتنی که در سال ۴۰۱ پیش از میلاد به جنگ با ایرانیان باستان پرداخته، گزارش کرده‌است که ایرانیان عادت دارند روی قالی‌های نرم استراحت کنند. با نگاهی به نقشهٔ جغرافیا امروزه منطقهٔ وسیعی شامل کشورهای آسیای صغیر، ترکیه، قفقاز، ایران، ترکمنستان، پاکستان، افغانستان، هند، تبت، چین، مصر، اسپانیا و حتی کشورهای شبه‌ جزیرهٔ بالکان مانند رومانی را می‌یابیم که هنر و صنعت قالی‌بافی در آن‌ها وجود دارد.

ولی آنطور که پژوهشگران گفته‌اند، ایرانیان نخستین قومی بوده‌اند که به قالی‌بافی پرداختند و در این زمینه سرآمد جهانیان شدند. چنان‌ که آخرین پژوهش‌های باستانشناسی هم دال بر این موضوع هستند.

منظور اشاره به قدیمی‌ترین قالیِ پُرزدارِ شناخته‌شدهٔ موجود در جهان یعنی قالیچهٔ پازیریک است که در سال ۱۹۴۹ میلادی برابر با ۱۳۲۷ هجری شمسی توسط گروهی از باستان‌شناسان روسی به سرپرستی پروفسور رودنکو در حفاری‌هایی در منطقهٔ آلتای سیبری جنوبی در درهٔ پازیریک کشف شد

تاریخچهٔ بافت قالی (یا فرش) تا آنجا که دانسته شده‌است، به هزارهٔ پنجم و ششمِ پیش از میلاد در آسیای مرکزی برمی‌گردد. قالی ایرانی پازیریک، قدیمی‌ترین قالیِ دستبافِ یافته‌شدهٔ جهان است که در سیبری کشف شده و بافت ایران در دوران هخامنشیان است. قالی‌بافی در سدهٔ ۱۰ میلادی به وسیلهٔ مورها به اسپانیا شناسانده شد.

جنگ‌های صلیبی باعث شد تا قالی‌های ترکی به اروپا برده شوند که در آنجا بیشتر از دیوارها آویزان می‌شد یا بر روی میزها قرار می‌گرفت؛ بنابراین، از آغاز آشناییِ اروپاییان با قالی، آن‌ها به آن به دیدهٔ یک اثر هنری و نه یک زیراَنداز می‌نگریستند. پس از گسترش تجارت در سدهٔ ۱۷، قالی‌های ایرانی به شکل چشمگیری به اروپای غربی شناسانده شدند.

امروزه مراکز عمدهٔ تولید و بافت قالی، کشورهای ایران، پاکستان، هند، ترکیه، شمال آفریقا، منطقهٔ قفقاز، نپال، اسپانیا، ترکمنستان و تبت می‌باشند.

تاریخ قالی در ایران

پیشینهٔ درهم‌تنیدنِ الیاف در ایران برای تولید منسوجات به‌خصوص پارچه، به هزارهٔ پنجم پیش از میلاد می‌رسد. آثار گرانبها و زیبایی که از بخش‌های مختلف ایران به دست آمده، گواه آن اند که منسوجات ارزشمند و بحث‌برانگیزی در این دوران وجود داشته‌اند، ازجمله تابوت سفالی دوران دالما، کردستان، همچنین آیینهٔ مسیِ زنگ‌زدهٔ نوعِ ایلامی در سیلک و سایر مناطق.

بعد از گذشت سالیان متمادی، تقریباً در هزارهٔ دوم پیش از میلاد، انسان توانست چگونگیِ به‌هم‌ریسیدنِ نخ‌ها و ساختنِ طناب را کشف کند. این اکتشاف مانند تمام اکتشاف‌های تاریخ فواید بسیار سودمندی برای هنر و صنعتِ آن دوران داشت.

از جمله آن که از رشته‌های درهم‌تنیدهٔ طناب مانندی برای زیباییِ ریشه‌های فرش استفاده می‌کردند. آثار به‌دست‌آمده از مناطقی مانند گورهای مارلیک، قلعهٔ کوتی در دیلمان، و همچنین حسنلو نزدیک ارومیه شاهدهایی بر این ادعا هستند.

قدمت فرش‌بافی و به‌طورکل منسوجات در ایران بسیار زیاد است. آثار زیبا و تفکربرانگیزی از دوره‌های مختلف کشف شده‌اند که نمی‌توان آن‌ها را به‌طور دقیق به یک دورهٔ خاص نسبت داد. گاهی اوقات یک اثر طیِ گذشتِ سالیانِ دراز و طی سلسله‌های مختلف ساخته شده‌است.

ایلخانیان و تیموریان

فرش‌های دورهٔ ایلخانیان زیاد شناخته‌شده نیستند. در این مورد محققی به نام آرمی برینگز نظریه‌ای ارائه داده که دارای نقاط ضعف بسیاری می‌باشد و در درستی آن به دیدهٔ تردید باید نگریست. بر پایهٔ نظر او نقاشی‌هایِ فرش‌های دورهٔ تیموریان دقیقاً خصوصیاتِ فرش‌های این دوران را بازمی‌تابند. به عبارت دیگر با دیدن این نقاشی‌ها می‌توان به تمام ویژگی‌های بافتی و ظاهری و به‌طور کل تاریخچهٔ آن‌ها پی‌برد. اما از آنجا که نقاشی‌های به‌دست‌آمده از هنر فرش‌بافی این دوران بسیار محدود می‌باشند، پس اطلاعات زیادی از فرش‌های این دوره در دست نیست و درست همینجاست که سستیِ نظریهٔ برینگز هویدا می‌شود.

دورهٔ صفویه

فرش‌های ایران در دورهٔ صفویه به بالاترین حد خود در زیبایی و بافت رسیدند که این مهم به دلیل تحت پشتیبانی شاهان قدرتمندی چون شاه عباس قرارگرفتن بود و دسترسی فراوان به مواد مورد نیاز برای بافت فرش و همچنین به‌رسمیت‌شناختنِ فرش به عنوان کالایی برای تجارت بوده‌است.

قالی مشهد در کارگاه‌های این شهر و اطراف آن بافته می‌شود. این قالی از مرغوبیت چشمگیری برخوردار است و معمولاً به بازارهای غرب و انگلستان می‌رود. نقش‌های به‌کار رفته در آن‌ها نقش‌های ترنج، اسلیمی و پیچک مانند هستند.

قالی‌بافی در شهر مشهد حدود پنج قرن قدمت دارد. یکی از قدیمی‌ترین فرش‌های مشهد که موجود است، نوعی فرش نماز (سجاده) است که توسط شاه تهماسب اول به سلیمان باشکوه در سال ۱۵۵۶ میلادی هدیه شده‌است. این فرش‌ها در سه درجه کیفیتی در کارگاه سلطان ابراهیم میرزا، فرزند سام میرزا و برادرزادهٔ شاه طهماسب، ساخته می‌شده‌است. یکی از انواع درجه یک آن تا چند سال پیش در لندن بود و به اعتقاد برخی در اختیار کلکسیونر معروف، شیخ سعود آل ثانی قطری است. تعدادی از نمونه‌های درجه دوم و سوم هنوز در موزهٔ توپکاپی موجود است.

در سدهٔ ۱۹ و ۲۰ میلادی محبوبیت قالی مشهد به حدی رسید که از آن علاوه بر استفاده در داخل کشور، برای صادرات نیز بهره می‌جستند؛ الیاف پشمی به کار رفته در این فرش‌ها به شدت صیقل داده می‌شدند تا رنگ را بهتر به خود جذب کنند، اما این عمل از دیگر سو باعث کاهش عمر فرش‌ها نیز می‌گشت، و این عاملی بود که تصویر بدی از قالی مشهد در اذهان شکل گیرد، تا جایی که صادرات این فرش به اروپا به‌طور چشمگیری کاهش یافت. متأسفانه قالی‌های به‌جای‌مانده از آن دوران نیز همگی در معرض فرسایش قرار دارند.

 قالیشویی در مشهد

بهترین قالیشویی در مشهد

قالیشویی عالی در مشهد

قالیشویی خوب در مشهد

 

رفوگری فرش در قالیشویی در مشهد

رفوگری فرش در قالیشویی در مشهد

در قالیشویی مشهد ما برای شما فرش های تان را مرمت و رفو می کنیم پس با اطمینان خاطر آنها را به ما بسپارید و بدانید که فرش خود را بدون نقص دریافت خواهید کرد. اما رفوگری فر چیست؟

ما در ادامه برای شما درباره رفوگری فرش در قالیشویی در مشهد توضیح خواهیم داد.

رفوگری چیست؟

درصورتی که تار و پود و پرز فرش به دلیل بیدخوردگی یا آتش سیگار یا در اثر اصطکاک ازبین رفته و در نتیجه در فرش سوراخ یا پارگی ایجادشده باشدمیتوان آن را رفو کرد. پیش از رفوگری باید فرش را شست‌ و شو نمود زیرا رنگ‌های الیاف و پرزهای فرش و میزان پوسیدگی بیشتر مشخص شود.

البته رعایت بهداشت رفوگراین امر را اجتناب ناپذیر می‌کند. قبل از رفوگری باقی ماندهٔ گره‌های صدمه خورده را از روی شبکهٔ تار و پود فرش به وسیلهٔ سوزن ودرفش جدا می‌کنند.

سپس درصورتی که قسمت آسیب دیده بزرگ باشد آن را در داخل یک قاب چوبی که به منزلهٔ دارفرش است محصور می‌کنند. ابتدا عملیات تارکشی را انجام می‌دهند و آنگاه عمل گره زنی را شروع کرده و طبقه پرز جدیدی را با الهام از قسمت‌های مشابه در فرش به وجود می‌آورند.

به هنگام رفوگری بایدبه نوع گره‌ها نیز توجه کردبه این معنی که فرشی که با گره ترکی به کربرد. برعکس فرشی که با گره فارسی بافته شده‌است گره‌های قسمت موردنظر برای رفو، به اجبار باید از نوع گره فرسی باشد. البته باید سایر مشخصات بافت چون تعداد نخ‌های پود به کاررفته را مورد توجه قرارداد.

پس از خاتمه گره زنی سر پرزها به وسیلهٔ یک قیچی سربرگشته به بلندی سایر پرزهای فرش قیچی کرده و آنگاه به پشت فرش در این قسمت باید اطوی گرم کشید تا گره هابه‌طور کامل درجای خود قرار گیرند. هرگاه محلی که باید رفو شود کوچک باشد.

می توان با الهام از نقشهٔ قسمت‌های قرینه در فرش، رفوی آن را انجام داد؛ ولی درصورتی که این قسمت بزرگ باشد باید ابتدا نقشه آن را ترسیم کرد، سپس عملیات رفوگری را انجام داد.

درهنگام این عملیات باید دقت نمود که الیاف به کاررفته به‌طور دقیق همرنگ وهم جنس پرز فرش باشند. البته گاهی رفوگرها قسمت‌های رنگ و رو رفته فرش رابه منظور صرفه جویی در وقت و هزینه بامدادهای رنگی نیمه ثابت{مدادهای ماژیکی}رنگ آمیزی می‌کنند ولی باید بدانیم که پس از چندین الیاف رنگ شده شائیده شده و دوباره قسمت‌های رنگ و رو رفتهٔ قبلی هویدا می‌شوند.

رفع پیچیدگی کناره‌های فرش

گاهی کناره‌های جانبی برخی از فرش‌های پرکار و چند پوده مانند: فرش ساروق، فرش بیجار، فرش کاشان، فرش اصفهان، فرش قم و فرش تبریز پیچیده شده ولوله می‌شود.

این حالتی است که به ندرت در فرش‌هایی با بافت شل یا یک پوده اتفاق می‌افتد. درصورتی که پودهایی راکه به دور تارهای جانبی می‌پیچانند محکم کشیده یا سفت کرده و یا رج‌های گره را محکم شانه کرده باشند این کیفیت بروز می‌کند که البته عوامل دیگر در بروز این حالت ممکن است.

به علت تابیده شدن بیش از حد پودها یا تراکم زیاد چله‌ها در کناره‌های فرش باشد. برای رفع شدن کناره‌های جانبی فرش می‌توان به این ترتیب عمل کرد: نوارهایی به عرض تقریبی چهار سانتی‌متر از لینولئوم یا جنس مشابه آن را انتخاب کرده و در حاشیهٔ پشت فرش و در قسمت‌های لوله شده بانخ و سوزن مناسب به صورت زیگزاگ می‌دوزند.

باید توجه داشت که هیچگاه نباید برای رفع لوله شدن، کناره‌های فرش را با چسب، موم یا میخ به کف اتاق، پارکت و موکت زیر فرش چسباند یا میخکوب کرد.

زیرا پس از مدتی چسب خشک شده وفرش از کف اتاق جدا می‌شود در حالتی که به فرش آسیب زیادی می‌رسد یا اینکه میخ‌های کوبیده شده درجسم فرش آن را پاره کرده و به ارزش آن لطمه می‌زند. اگرچه که اتو کشیدن کناره‌های لوله شده بااستفاده از پارچهٔ مرطوب راه حل دیگری می‌باشد ولی باید توجه داشت که اطوی بسیار گرم به الیاف فرش آسیب می‌رساند.

رفع سرکجی{سره داشتن}

برخی مواقع فرش‌های پایین آمده از دار به علت شل و سفت بودن چله‌ها در دو طرف دار یا عدم کوبیدن منظم گره‌ها کج از کار در می‌آیند یا کناره‌های آن جمع شده، می‌گردند. البته بی‌توجهی بافنده درتغییر نمره نخ‌های مورد مصرف، پاره کردن مکرر تارهای چله و وجود دارهای ناسالم و کج از دیگر دلایل کجی فرش هامی باشد. برای رفع این مشکل می‌توان از روش متعادل ساختن کشش چله‌ها بر روی دار بهره جست.

رفع چروکیدگی فرش

گاهی تار و پود پشمی برخی از فرش‌های ایلیاتی در اثر مرور زمان کش آمده و در نتیجه قسمت‌هایی از این فرش‌ها چروکیده می‌شود. این عارضه ممکن است به سبب تابیدن غیر یکنواخت پشم نیز بروز کند. متأسفانه برای این قبیل فرش‌ها چارهٔ اساسی وجود ندارد و توصیه می‌شود در صورت مشاهدهٔ اولین آثار چروک خوردگی ترتیبی داده شود که این قسمت‌ها کمتر در معرض پاخوردگی قرارگیرند. اگراین قسمت دروسط فرش باشدمیتوان به کمک قید و دستگاه‌های مخصوص شبکهٔ تار و پود فرش را کشید و تا اندازه‌ای آن را صاف کرد. درصورت زیاد بودن چین و چروک می‌توان ناحیه چروک خورده را عوض کرده و به آن قسمت جدیدی بافت.

انواع گره

انواع گره برای جلوگیری از ریزش گره‌های فرش

قایق دو گره (نوع اول)
قایق دو گره (نوع دوم)
مشمع دوزی
زنجیره

قایق دو گره (نوع اول)

قالی را طوری قرار می‌دهیم که از پشت روی زانو باشد و شروع‌مان از چپ به راست است. شروع مان به این صورت است که نخ را در دست راست می‌گیریم و دور انگشت سبابه می‌پیچیم و ریشه‌ها را در راستای انگشت‌های دست از پشت انگشت‌ها خارج گرده، دو گره می‌زنیم و دوباره تکرار می‌کنیم و نخ را دولا می‌کنیم و دست خود را به درون حلقه فرو می‌بریم و دو سر نخ را با میل بیرون می‌آوریم و ک حلقه درست می‌شود و تعداد ریشه‌های شیرازه را از توی حلقه رد می‌کنیم و حلقه را محکم می‌کنیم و روی حلقه یک گره معمولی می‌زنیم.

قایق دو گره (نوع دوم)

به این نوع گره، گره نخودی یا نخود پنجره‌ای می‌گویند، این گره برای زمانی است که ریشه‌ها خیلی بلند باشد این گره شکل نخود است که روی ریشه فرش زده می‌شود. در ردیف اول گره نخودی می‌زنیم تا به آخر در ردیف دوم گره نخودی اول را با دو تار گره نخودی دوم یکی با فاصله یک سانت یا بیشتر گره نخودی ردیف دوم را می‌زنیم.

مشمع دوزی

مشمع را پشت فرش قرار می‌دهیم طوری‌که وقتی فرش را برمی‌گردانیم لبه چرم مشمع از فرش بیرون نزند انتهای نخ شیرازه دوزی را گره معمولی می‌زنیم و از مشمع و پشت فرش رد می‌کنیم و از روی فرش بیرون می‌آوریم و یک بار دیگر از روی فرش از بغل جای سوزن اولی رد کرده و از پشت بیرون می‌کشیم.

قالیشویی خوب در مشهد

قالیشویی عالی در مشهد

قالیشویی در مشهد گوهرشاد

قالیشویی در مشهد

بهترین قالیشویی در مشهد

مرمت و رفوگری فرش

فرش مشهد

زنجیره
اول باید روی فرش به سمت خود ما باشد و با نخ چله از راست به چپ شروع می‌کنیم سر نخ را دو لا می‌کنیم و انگشتمن را به درون آن خلقه فرو می‌بریم و دو سر نخ را با هم می‌گیریم و بیرون می‌کشیم حلقه را روی تارهای شیرازه می‌اندازیم و حلقه را در انتهای تارها محکم می‌کنیم و بعد دو سر نخ را با یک گره معمولی محکم می‌کنیم بعد با چاقو رفو شروع می‌کنیم.

مرمت فرش در قالیشویی در مشهد

مرمت فرش در قالیشویی در مشهد

در این مقاله یعنی ” مرمت فرش در قالیشویی در مشهد ” ما به شما نحوه مرمت و رفو کردن فرش را توضیح خواهیم داد و اینکه چه نوع وسایلی را آن لازم است.

مرمت فرش به روش‌هایی گفته می‌شود که معایب یا خرابی‌های فرش را اصلاح می‌کند. فرش یک وسیلهٔ کاربردی است و مواد تشکیل دهندهٔ آن:(پشم، پنبه، ابریشم، کنف و…) آسیب‌ پذیر است به‌طوری‌که از این بافته‌ها از گذشته؛ مگر در شرایط خاص و معدود، چیزی به دست ما نرسیده‌ است.

آسیب‌ها از قبیل پارگی، سوختگی و پوسیدگی بوده‌اند. صاحبان این فرش‌ها چون برایشان مطلوب نبوده برای مرمت آن‌ها اقدام نکردند. فرش یکی از گرانبهاترین هدایایی بوده که پادشاهان برای یکدیگر می‌فرستاده‌اند.

بافت و مرمت فرش دو جزء جدایی ناپذیر روند تکامل آن به‌شمار می‌روند. فرش‌هایی که دارای مرمت هستند نیز امروزه آذین‌بخش بسیاری از موزه‌های مهم دنیاست، البته فرش‌های خاصی هستند که تا به امروز باقی مانده‌اند شاید مرمت بر روی آن‌ها بخاطر ارزش بسیار زیاد آن‌هاست که این‌ها بیشتر فرش‌های نفیس و مورد استفادهٔ اشراف و دربار بودند.

این حرفه هم‌زمان با فرش‌بافی پدید آمده‌ است ولی و در هیچ کتاب تاریخی هیچ حرفی از این حرفه زده نشده‌است؛ و با کمک این حرفه است که عیوبی مانند کجی‌ها، پارگی‌ها برظرف شوند، وظیفهٔ مرمت‌گر بی‌عیب کردن فرش برای عرضه به خریداران است.

جوامع بشری موجب شده‌اند که این حرفه پیشرفت کند و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این رشته پدید آمده‌است.

البته تعمیرات جزئی فرش ازقبیل شیرازه‌دوزی، ریشه‌بافی و کارهای مربوط به صاف کردن کناره‌های فرش را می‌توان در منزل انجام داد ولی عملیاتی ازقبیل رفوگری و رفع چروکیدگی فرش کاری است که تنها از عهدهٔ رفوگرهای متخصص برمی‌آید.

وسایل و ابزار رفوگری و تعمیر همان‌هایی هستند که در بافت فرش به کار می‌روند مانند:

چاقوی بافت
قیچی وشانهٔ آهنی
نخ و سوزن
درفش
انگشتانه
قاب کوچک چوبی
موم
انبردست
کلاف‌های پشم و پنبه و ابریشم (برحسب جنس فرش)

معمولاً در بالا و پایین تمام قالی‌ها و قالیچه‌ها ریشه‌های فرش به چشم می‌خورند که درحقیقت همان قسمت‌های ابتدایی وانتهایی تارهای فرش هستند.

طول این ریشه‌ها بسته به مراکز گوناگون فرش‌بافی از یک یا دو سانتی‌متر تا پانزده سانتی‌متر تغییر می‌کند. بهترین اندازه برای ریشه‌های فرش رقمی در حدود چهار سانتی‌متر است.

درحالی که ریشه‌های بلندتر ممکن است دکوراتیو و زیبا باشند ولی اغلب به یک‌دیگر گره می‌خورند. درصورتی که ریشه‌های فرش ازبین بروند می‌توان با الیاف مشابه با تارهای فرش ریشه‌های جدید ایجاد کرد و این کاری است که رفوگران به خوبی از عهدهٔ آن برمی‌آیند.

در قسمت‌های بالا و پایین بسیاری ازدست‌بافت‌ها، باریکه‌ای به عرض یک یا دو سانتی‌متر با کمک نخ پود، مانند پارچه بافته می‌شوند که در اصطلاح به آن گلیم‌باف و یا سوف می‌گویند.

در معدودی از فرش‌ها به جای ریشه‌ها، باریکه‌های گلیم دیده می‌شوند که به آن‌ها ریشه بسته می‌گویند و به آسانی می‌توان بازکرده و به صورت ریشه نمایان ساخت.

گلیم‌باف‌ها مانند ریشه‌ها به عنوان یک قسمت محافظ برای فرش تلقی می‌شوند زیرا درصورت آسیب رسیدن به این قسمت کم‌کم قطعهٔ آسیب‌ دیده پیشرفت می‌کند تا به جسم اصلی فرش رسیده و در نتیجه سبب می‌شود که گره‌ها به تدریج ناپدید شده و فرش ارزش‌های خود را از دست بدهد.

درهنگام آسیب دیدن این قسمت باید سریعاً آن‌ها را جدا کرده وبا نخ‌های محکم بخیه‌های معمولی یا زیگزاگ مانند به قسمت فرسوده زد تا از متلاشی شدن فرش جلوگیری شود.

 

آموزش تصویری تمیز کردن فرش با بخارشور

ده نکته برای نگه‌داری فرش

ده نکته برای نگه‌داری فرش

ده نکته برای نگه‌داری فرش را در مقاله زیر بسیار خلاصه و خوب برای شما توضیح خواهیم داد.

فرش یکی از وسائل با اهمیت و گران‌قیمت منزل است؛ لذا باید در نگه‌داری آن دقت نمود:

فرش را در محیط‌ های مرطوب قرار ندهید. رطوبت دشمن فرش است. در تار و پود فرش معمولاً پنبه یا جوت به‌کار می‌رود که در محیط مرطوب دچار پوسیدگی می‌شوند.
در صورت ریختن هر مایعی بر روی فرش سریعاً نسبت به تمیز نمودن فرش و رفع لکه اقدام نمایید.
فرش را در نزدیکی بخاری و منابع حرارتی قرار ندهید. فرش ماشینی سلطان آبی
اگر فرش شما روی سرامیک حرکت می‌کند، از ترمز فرش کمک بگیرید.
رول نمودن فرش، هنگام جابجایی و نگهداری بهتر از تا نمودن فرش می‌باشد.
اشیاء سنگین مانند مبل، کمد و میز ناهارخوری را حتی الامکان روی فرش قرار ندهید. اگر مجبور به این کار هستید اولاً از در زیر پایه‌ها از یک قطعه طلق، فوم فشرده یا موکت چند لا استفاده نمایید. ثانیاً هر چند وقت یک‌بار این وسایل را جابجا نمایید.
به صورت هفتگی فرش را جارو نمایید.
فرش را هر شش‌ماه یک‌بار سر و ته نمایید. این کار سایش فرش را به تعویق می‌اندازد.
فرش ماشینی را در معرض تابش نور خورشید قرار ندهید.
برای شستشوی فرش از شرکت‌های معتبر کمک بگیرید. بهترین وقت برای شستشو اواخر بهار و تابستان است.

بهترین قالیشویی در مشهد

قالیشویی خوب در مشهد

قالیشویی عالی در مشهد

نحوه ی شستن فرش ماشینی

نحوه نگه داری از فرش

فرش ماشینی چیست؟

فرش ماشینی چیست؟

فرش ماشینی چیست؟ مقاله ای است که قرار است امروز به آن بپردازیم . فرش ماشینی گونه‌ای مصنوعی از قالی است که بر خلاف قالی دستبافت توسط ماشین‌آلات صنعتی بافته می‌شود.

به دلیل سرعت تولید و همچنین ارزان بودن مواد اولیه نسبت به قالی دستبافت قیمت ارزانتری دارد و از مزایای آن ساده‌تر بودن اجرای آن، بهتر بودن نقش و باکیفیت‌تر انواع تصاویر هنری و شخصی روی آن است.

پیشینهٔ تلاش برای تولید فرش در ایران، به هزارهٔ دوم پیش از میلاد می‌رسد. فرش پازیریک کهن‌ترین فرش جهان، اثری ایرانی است.

آثار گران‌بها و زیبایی که از بخش‌های مختلف ایران به دست آمده، گواه آن اند که منسوجات ارزشمند و بحث‌برانگیزی در این دوران وجود داشته‌اند، ازجمله تابوت سفالی دوران دالما، کردستان، همچنین آیینهٔ مسیِ زنگ‌زدهٔ نوعِ ایلامی در تپه سیلک و سایر مناطق.

بعد از گذشت هزاره‌های متمادی، تقریباً در هزارهٔ دوم پیش از میلاد، انسان توانست چگونگیِ به‌هم‌ریسیدنِ نخ‌ها و ساختنِ طناب را کشف کند.

این اکتشاف مانند تمام اکتشاف‌های تاریخ فواید بسیار سودمندی برای هنر و صنعتِ آن دوران داشت. از جمله آن که از رشته‌های درهم‌تنیدهٔ طناب مانندی برای زیباییِ ریشه‌های فرش استفاده می‌کردند. آثار به‌دست‌آمده از مناطقی مانند گورهای مارلیک، قلعهٔ کوتی در دیلمان، و همچنین حسنلو نزدیک ارومیه شاهدهایی بر این ادعا هستند.

تاریخچه پیدایش فرش ماشینی در ایران نشان می‌دهد که این محصول در ایران عمری تقریباً ۴۰ ساله دارد. در ابتدای دهه ۵۰ اولین فرش ماشینی تولید داخل در کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان توسط ماشین‌های مخمل بافی ژاکارد و با الیاف مصنوعی براق و پرز نسبتاً کوتاه و وزن سبک، بافته و روانه بازار گردید.

همزمان با آن عده‌ای از تجار، فرش‌هایی با همین مشخصات و تا حدی مرغوب‌تر از کشور بلژیک وارد بازار ایران نمودند و سلیقه ایرانی را با پدیده فرش ماشینی آشنا کردند.

با مشاهده استقبال نسبتاً مطلوبی که مردم از فرش ماشینی به عمل آوردند صاحبان گروه صنعتی بهشهر که از کارخانه‌داران و سرمایه‌گذاران خوشنام کشور بودند، اقدام به تأسیس شرکت بزرگی به نام شرکت صنایع کاشان نمودند که فعالیت آن در زمینه تولیدات مواد مرتبط با فرش و همچنین خود فرش ماشینی بود و اولین محصول آن در سال ۱۳۵۳ به بازار عرضه شد. این محصول با نمونه‌های قبلی کاملاً متفاوت و شباهت‌های زیادی به فرش دستباف داشت که به خصوص نوع پشمی آن فوق‌العاده مورد اقبال عمومی قرار گرفت. متعاقب آن شرکت‌های دیگری از جمله شرکت شهباف که بعدها به فرش گیلان تغییر نام داد و همچنین شرکت‌های فرش پارس و مولن روژ (نقش ایران) و فرش اکباتان تأسیس و به رقابت پرداختند.

این امر تا اواخر سال ۵۷ به‌طور معمول ادامه داشت و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فرش با هم در حال رقابت بودند. پس از مصادره اموال و کارخانجات تعدادی از سرمایه‌داران ایرانی در سال ۵۸ از جمله شرکتهای ملی (مصادره شده)، کارخانجات فرش ماشینی موجود نیز چون صدها واحد تولیدی دیگر زیر پوشش مدیریتی سازمان‌های دولتی مثل سازمان صنایع ملی ایران، بنیاد مستضعفان و جانبازان و … درآمد و مدیران دولتی اکثراً کم تجربه و بیگانه با مسائل صنعت، به مدیریت این کارخانجات بزرگ و با ارزش منصوب شدند و از آن پس منحنی حیات این کارخانجات به سراشیبی افتاده و رو به افول نمود.

در سال ۵۷ تعدادی از متخصصان صنعت نساجی و دست‌اندرکاران صنعت فرش ماشینی و همچنین پاره‌ای از کارخانه‌داران که تا آن زمان در رشته‌های دیگر نساجی فعال بودند به فکر ایجاد واحدهای جدید فرش ماشینی افتادند و کارخانجاتی از قبیل قالی سلیمان، فرش مشهد، فرش شیراز (دناژ)، فرش مازندران، فرش باستان و ستاره کویر و تعدادی دیگر در گوشه و کنار کشور و با ماشین‌های مربوط به آن زمان مثل وندویل ALD۶۱ و AL۱ و TEXTIMA شروع به کار نمودند و از همین‌جا سیر تحول فرش ماشینی در بخش خصوصی و توقف یکی پس از دیگری کارخانجات بزرگ موجود تحت پوشش دستگاه‌های دولتی آغاز شد. با انتقال تدریجی متخصصان شاغل در کارخانه‌های بزرگ به کارخانه‌های نوپا رقابت جدیدی در زمینه تولید فرش ماشینی در میان واحدهای بخش خصوصی درگرفت، ولی تحول اساسی در صنعت فرش ماشینی در کشور از سال ۶۵ شروع شد که این سیر تحول موجب ایجاد بیش از ۱۶۰۰ واحد کوچک و بزرگ تولیدکننده فرش گردید که در حال حاضر مشغول رقابتند.

بهترین فرش ماشینی

فرش ماشینی در مشهد

قالیشویی در مشهد

بهترین قالیشویی در مشهد

قالیشویی مشهد

 

نحوه ی تولید فرش ماشینی:

فرش ماشینی توسط ماشین آلات مختلفی تولید می‌گردد که می‌توان به دستگاه‌های تکسیما، واندویل، شونهر، Alpha ,CRX, ASR, VTR و… اشاره کرد. جنس هر فرش نیز می‌تواند آکریلیک یا BCF و مخلوطی از این دو، یا الیاف جدید ابریشم مصنوعی (پلی استر) باشد. قابل ذکر است که فرش‌های ۱۰۰٪ آکریلیک دارای کیفیت و قیمت بالاتری هستند ولی فرش‌های ابریشم مصنوعی در حال حاضر به دلیل عدم پرزدهی و شستشوی بسیار آسان و ثبات و درخشندگی بالا در بازارهای جهانی به عنوان بهترین کفپوش مورد توجه قرار گرفته و همچنین فرش‌ها بر اساس شانه به ۳۵۰، ۴۴۰، ۵۰۰، ۷۰۰، ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰و ۱۵۰۰ شانه تقسیم می‌شوند. تراکم فرش‌ها نیز می‌تواند براساس نوع ماشین و شانه بین ۷۰۰ تا ۴۵۰۰ باشد.

 

درباره قالیشویی بیشتر بدانید

درباره قالیشویی بیشتر بدانید

درباره قالیشویی بیشتر بدانید. قالیشویی به شغل یا عمل شستن قالی یا فرش اطلاق می‌شود؛ و به فرایند لکه زدایی، غبار روبی ،شستشوی فرش با آب و مواد شوینده گفته می‌شود؛ که می‌تواند به صورت دستی یا ماشینی انجام شود. عمل قالیشویی بسته به نوع و جنس تار و پود فرش دارد. قالیشویی در ایران قدمت دیرینه دارد.

قالیشویی در گذشته

قالیشویی در گذشته به صورت دستی، با آب و صابون رختشویی و جارو، به صورت فردی یا گروهی انجام می‌شده‌است.

قالیشویی امروزی

قالیشویی، امروزه با پیشرفت تکنولوژی، و آمدن دستگاه‌ها و مواد شوینده قوی، آسانتر و سریعتر شده‌است. قالیشویی امروزی بیشتر در کارخانه‌ها یا کارگاه‌های قالیشویی، و با دستگاه‌های قالیشویی انجام می‌پذیرد و برای خشک شدن فرشهای شسته شده، از گرمخانه استفاده می‌شود. البته همچنان در بعضی از نقاط ایران و خاورمیانه، هنوز به صورت دستی نیز انجام می‌شود.

قالیشویی فرش‌ها به دو نوع فرشهای ماشینی و فرشهای دستباف تقسیم می‌شود؛ که نوع شستشوی فرش و مواد شوینده، متناسب با نوع فرش انتخاب می‌شود.

قالیشویی به عنوان شغل در ایران ثبت شده‌است و دارای اتحادیه قالیشویی و صنف قالیشویی می‌باشد. اتحادیه صنف قالیشویان تهران در سال ۱۳۵۱ تأسیس گردیده‌است. با توجه به کمبود منابع آبی امروزه در ایران از دستگاههای اتوماتیک جهت شتشوی قالی و با قابلیت بازیافت آب مصرفی استفاده می شود.

قالیشویی در مشهد

قالیشویی مشهد

قالیشویی گوهرشاد

بهترین قالیشویی مشهد

قالیشویی خوب در مشهد

قالیشویی عالی مشهد

 

شستن فرش در قالیشویی در مشهد

شستن فرش در قالیشویی در مشهد

شستن فرش در قالیشویی در مشهد

ما در اینجا نحوه ی شستن فرش را در قالیشویی گوهرشاد در مشهد برای شما بیان می کنیم. در شستن فرش در قالیشویی در مشهد بهترین مقالات در زمینه رفو و مرمت و تعمیر آورده شده است و می توانید بهترین استفاده را از این مقاله کنید.

اصطلاح تمیز کردن فرش با بخار، اصطلاح اشتباهی است زیرا هیچ وقت فرش را با بخار خالص تمیز نمی کنند زیرا بخار کامل به الیاف فرش آسیب می رساند.

تجهیزات زیادی به کار برده می شود تا مواد شوینده و آب داغ را به فرش اسپری کنند و برخی ماشین ها با برس های دوار خاک را از داخل فرش خارج کنید.

عوامل موثر بر نتایج این روش عبارتند از:

• مهارت و دانش اپراتور

• درجه حرارت محلول

• فشار اسپری

• قدرت جارو برقی

• قبل از اسپری: محلول اسپری در فرش (به ویژه مناطق بسیار خیس) چندین بار قبل از استخراج

نکته: بهترین نوع کامیون ها آنهایی هستند که از برق استفاده نمی کنند بلکه از بنزین و توسط منبع موتور کامیون تامین می شود.

شامپو فرش قالیشویی در مشهد:

در این روش، محلول شوینده بر روی فرش از طریق سوراخ هایی در یک براش چرخان منتشر می شود که عمل چرخشی آن محلول را به فوم تبدیل می کند و آن را به فرش می دهد.

خیلی راحت این وسیله ها بو و لکه و گرد و غبار فرش را پاک می کنند.

آب داغ و شامپو را در قالیشویی در مشهد ترکیب می کنند:

همانطور که از نامش بر می آید، این روش از هر دو استخراج آب داغ و شامپو استفاده می کند. این فرایند برای تمیز کردن بسیار مؤثر است.

این فرایند برای فزش هایی که بافت بسیار سنگین دارند بسیار مؤثر است و شامل دو مرحله است:

شامپو از برس های چرخان برای بیرون کشیدن خاک از فرش استفاده می کند

فرایند بعدی از آب داغ بیشتری نسبت به شامپو استفاده می کند.

اما برخی کارخانه جات ممکن است هر دو روش را باهم به کار ببرند.

اما برای فرش های خانگی معمولا همان آب داغ کفایت می کند و می تواند فرش را تمیز  کند.

فوم ها در قالیشویی در مشهد:

از انواع مختلف شامپوها می توان به فوم اشاره کرد ، معمولا از ظروف آئروسل و بر روی فرش با اسفنج خشک کار می کند.

پس از خشک شدن، باقی مانده حاوی خاک معلق به سادگی از بین می رود. از آنجا که فوم از آب کم استفاده می کند، خطر بیش از حد مرطوب کردن و چسبندگی وجود ندارد.

به همین دلیل این روش به عنوان یک روش مرطب شست و شو موثر به حساب نمی آید.

برخی از فوم ها یک سری اثرات و رد هایی را بر روی خاک باقی می گذارند.

تمیز کردن با کلاهک:

این کلاهک ها یک سری نمدها و یا پدهایی هستند و در کف ماشین به صورت چرخشی کار می کنند.

محلول پاک کننده بر روی فرش اسپری می شود سپس پد چرخشی برای پاک کردن خاک و گرد و غباری که در فرش است را پاک می کند.

وقتی یک طرف پد خاکی می شود می توان پد را برگرداند برخی از پدها به نوعی حالت زبر و خشن دارند. وقتی هر دو طرف پد خاکی  می شود می توان آن را با یک پد تمیز و تازه جایگزین کرد.

این روش تمیز کردن اغلب برای جاهای بزرگ با فرش های زیاد کاربرد دارد.

تمیز کردن در کارخانه:

این روش از روش های دیگر  بسار بهتر است. در این روش کاملا خاک در د اخل فرش شکسته شده و خارج کی گردد و سپس در هوای آزاد آویزان شده و خشک می شوند.

ای نشرکت ها معمولا خدماتی چون تعمیر کردن و رفو و مرمت فرش را نیز به عهده می گیرند.

معمولا تمیز کردن در کارخانه گران تر از سایر روش ها است.کهخ یکی از راه ها برای کاهش هزینه ها می توانید آن را شخصا خود شما به کارخانه ببرید.

نحوه ی پاک کردن جوهر از میز چوبی

نحوه ی پاک کردن جوهر از میز چوبی

در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که  نحوه ی پاک کردن جوهر از میز چوبی چگونه است و از چه راه هایی می توان لکه را از روی مبل و میزهای چوبی پاک کرد. پاک کردن لکه جوهر یکی از سخت ترین لکه می باشد مخصوصا اگر در داخل چیزی نفوذ کند اما کار غیر ممکنی نیست.

از مایع و یا صابون ظرفشویی استفاده کنید:

این روش یکی از مهمترین روش ها برای پاک کردن لکه ی جوهری است که تازه ریخته شده است. صابون مایع می تواند بسیار مؤثر باشد زیرا حالت ضد عفوین کنندگی دارد.  این روش جوهر را پاک کرده و مانع از نفوذ آن در چوب می شود.

یک قاشق چای خوری صابون ظرف شستشو مایع را با یک سوم فنجان آب گرم در یک کاسه کوچک مخلوط کنید.

قبل از به کار بردن جوهر بر روی چوب حتما آن را روی قسمت کوچکی امتحان کنید. سعی ;نید قسمتی از میز را که زیاد جلوی چشم نیست را انتخاب کنید.

یک تکه پارچه با مقداری کف صابون فراهم کنید، سپس پارچه را به کف صابون آغشته کنید و آن را روی چوبی که به جوهر آغشته شده است بمالید. سپس از یک پارچه تمیز برای پاک کردن آن و سپس از یک پارچه برای خشک کردن آن استفاده کنید.

اگر هنوز لکه معلوم است و از بین نرفته است، با یک تکه پشم و مقداری واکس مایع لکه را پاک کنید. اما این کار را آرام انجام دهید تا چوب از بین نرود و خراب نشود.

مقداری پودر بکینگ پودر بسازید:

این ماده برای پاک کردن بسیار عالی است زیرا وقتی با آب مخلوط می شود حالت سابنده پیدا می کند.

 استفاده از این ماده بسیار مؤثر است زیرا هم خیلی ملایم است و هم خیلی کارساز. برای ساختن خمیر، مقداری بکینگ پودر را نصف فنجان آب مخلوط کنید.

خمیر را بر روی جوهر پخش کنید. با انگشت خود آن را روی لکه بمالید و مطمئن شوید که کل لکه را پوشانده اید. خمیر را زیاد روی چوب نمالیدزیرا اگر این کار را بمنید به چوب آسیب خواهید زد و به مدت 10 الی 15 دقیقه صبر کنید.

پاک کنید:

یک پارچه مرطوب را روی لکه بمالید و آن را پاک کنید. تا زمانی که کاملا لکه پاک شود این فرایند را تکرار کنید. برای لکه های بزرگتر این کار را باید چندین بار تکرار کنید و سپس چوب  را خشک کنید.

از سفیدکننده استفاده کنید:

سطح چوب را آماده کنید. الکل فرآوری شده را روی پارچه ای نرم و مرطوب بمالید تا خاک و سای ناخالصی ها را پاک کنید. وقتی که پاک شد و آماده شد، می توانید از ماده ی سفید کننده روی آن استفاده کنید.

اگر می خواهید از انی مواد استفاده کنید حتما در یک فضای باز باشد زیرا این مواد سفید کننده ترکیبات شدید شیمیایی دارند که به چشم و پوست و ریه شما آسیب می رساند.

نوع سفید کننده خود را تعیین کنید:

اکثر سفیدکننده های خانگی حاوی کلر هستند که اغلب برای لکه های رنگی کاربرد دارند که می توان برای پاک کردن جوهر هم به کار برد. برخی دیگر از سفیدکننده ها حاوی اسید اسکالیک هستند که برای لکه های هستند که بر روی آهن ریخته شده اند و نوع دیگر سفید کننده ها دو کاربرد دارند قسمت اول حاوی هیدروکسید سدیم و قسمت دوم پراکسید هیدروژن است. بخش اول منافذ چوب را باز می کند، در حالی که دومی واکنش نشان می دهد. شما می توانید هر نوع سفید کننده چوب را در هر فروشگاهی پیدا کنید.

مانند هر ماده ی شیمیایی دیگری باید در هوای آزاد استفاده شود و مراقب دست و پوست خود باشید و حتما از ماسک و دستکش استفاده کنید.

ماده سفید کننده را روی چوب بریزید. به مدت 10 دقیقه آن را روی چوب قرار دهید و سپس ان را پاک کنید.

سپس آن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

آموزش تصویری تمیز کردن فرش با بخارشور

آموزش تصویری تمیز کردن فرش با بخارشور

آموزش تصویری تمیز کردن فرش با بخارشور تمیز کردن فرش با بخار یک عمل خوب برای حذف خاک و آوارهای عمیق در الیاف فرش است. که نیاز به یک بخار شور، ماده شوینده و آب دارد. اما برای اینکار دنیال یک زمان خوب باشید، مثلا وقتی کسی در خانه نیست، فصل تابستان باشد و هوا گرم که بتوانید در و پنجره ها را باز کنید و فرش زودتر خشک شود.

قبل از شست و شو با بخار، حتما فرش را جارو بکشید. دستکاه بخار شور را با آب داغ و مقدار مناسبی مواد شوینده پر کنید.

 اتاق را تمیز کنید:آموزش تصویری تمیز کردن فرش با بخارشور

همه چیز را از روی زمین بردارید. میزها، کاغذ و اسباب بازی و مبل و هر چه که روی زمین است و مزاحم کار شما می شود را جمع کنید. اگر جابه جایی مبلمان سخت است، میتوانید  کاغذهای روغنی را زیر پایه های مبل قرار دهید تا آب و بخار به آنها نخورد.

و یا می توانید آن را هول بدهید و اول نصف و یک طرف اتاق را تمیز کنید و بعد نصف دیگر آن را.

گردگیری کنید:

آموزش تصویری تمیز کردن فرش با بخارشور

گرد و خاک را از روی زمین تمیز کنید، در غیر این صورت به محض روشن کردن دستگاه بخار شور، کثیف کاری ایجاد می شود.

قبل از اینکه گرد و غبار و خاک سقف و دیوار روی زمین بیفتد آنها را پاک کنید و سپس دستگاه بخار شور را روشن کنید.

قالیشویی درمشهد

بهترین قالیشویی مشهد

قالیشویی خوب مشهد

قالیشویی خوب در مشهد

قالیشویی در مشهد

قالیشویی مشهد

مرت فرش در مشهد

شستشوی فرش و مبل در مشهد

تعمیزات مبل در مشهد

آموزش تصویری تمیز کردن فرش با بخارشور

با دقت فرش را جارو بکشید. بخار شور تمامی ذرات کوچک داخل الیاف فرش را بیرون می کشد و به درد جمع کردن مو و یا اشیا و آشغال های بزرگ نیم خورد. دو بار فرش را جارو بکشید و بار دوم در جهت عکس آن را جارو بکشید تا تمامی ذرات . گرد و غبار آز آن بیرون کشیده شود.آموزش تصویری تمیز کردن فرش با بخارشور

و برای لکه های بزرگ و بد قلق، از لکه بر های مخصوص استفاده کنید. پس حتما قبل از بخار شور، لکه ها را هم پاک کنید.

بخار شور را با آب داغ روشن کنید البته لازم نیست بجوشد همین که داغ شود کافی است. و حتما در حدی که بر روی دستگاه درج شده است آب بریزید.آموزش تصویری تمیز کردن فرش با بخارشور

نوع مناسب دستگاه در آن مایع و یا پودرصابون مناسب بریزید. برخی دستگاه ها صابون مستقمی وارد آب می شود ولی برخی دستگاه ها، آن ها را جداگانه قرار میدهند و مخلوط نمی کنند.

می توانید به جای مواد شیمیایی از سرکه و آب استفاده کنید.آموزش تصویری تمیز کردن فرش با بخارشور

کل فرش را با بخار تمیز کنید :

برای تمیز کاری از گوشه ها شروع کنید و کم کم به سمت در خروج حرکت کنید، بهتر است بر روی قسمت های تمیز حرکت نکنید.آموزش تصویری تمیز کردن فرش با بخارشور

نحوه ی کار کردن بخار شور را کاملا از روی دفترچه آن بخوانید.بخار شور را حرکت دهید تا کار خود را شروع کند سرعت کار کردن با بخار شور خیلی کمتر از جارو برقی است و کمی زمان براست.

آموزش تصویری تمیز کردن فرش با بخارشور

به فرش اجازه دهید تا خشک شود حدود 6 تا 8 ساعت طول می کشد تا خشک شود و در طول این مدت بر روی آن حرکت نکنید.

آموزش تصویری تمیز کردن فرش با بخارشور