طریقه شست و شوی فرش

طریقه شست و شوی فرش ها به روش سنتی مناسب است صنعتی؟

بهتر است در ابتدا به این نکته اشاره کنیم که شست و شوی زیاد فرش، به خصوص فرش های قدیمی و فرش هایی که توسط انگشتان هنرمندانه ی اساتیدی بزرگ بافته شده است و در دل تار و پود آن ها، خاطره های بسیار وجود دارد؛ به هیچ عنوان کاری عاقلانه نیست و می توان با بهره گیری از روش های دیگر به تمیز کردن این فرش ها اقدام نمود. شما با اقداماتی ساده می توانید پاکیزگی نسبی را به این فرش ها باز گردانید؛ می توانید با جارو برقی گرد و غبار و خاک را از دل تار و پود این فرش های با ارزش بگیرید و سپس با بهره گیری و استفاده از شامپو های مخصوص و مناسب برای فرش، پاکیزگی و درخشندگی را به فرش های منزل خود بازگردانید.

اما زمان هایی نیز وجود دارد که به جز قالیشویی انتخاب دیگری وجود ندارد و بایستی فرش هایتان را برای تمیز شدن به دست شرکت های قالیشویی مشهد بسپارید! این زمان ها عمدتا هنگامی هستند که یا فضای کار مناسبی در اختیار نداریم و یا وقت کافی برای انجام این کار نداریم. اما چنانچه شما دارای فضای مناسب و نیز امکانات لازم برای انجام این کار می باشید؛ می توانید با استفاده از مواد شوینده ی مناسب و آشنایی با نحوه ی درست و صحیح آب گیری فرش ها، آستین بالا زده و خاطرات کودکی خود را زنده نمایید! اما در غیر در این صورت می توانید از خدمات قالیشویی های مجاز در سطح شهر که نحوه و سطح کار آن ها توسط اتحادیه ی صنف قالیشویان شهر تایید شده است و دارای مجوز های لازم برای انجام این خدمات هستند، استفاده نمایید.

شست و شوی فرش و موکت در قالیشویی ها، چقدر هزینه دارد؟

در رابطه ی با این کار، مرجعی رسمی به نام اتحادیه ی صنف قالیشویان در هر شهر از جمله شهر در مشههد وجود دارد که این اتحادیه در طول سال، هر شش ماه یک بار، قیمتی مصوب و رسمی را برای شست و شوی فرش و قالی و موکت به قالیشویان اعلام می کند و تمامی قالیشویان موظف به رعایت و اعمال این قیمت ها می باشند. همان طور که می دانید شست و شوی فرش، قالی و موکت در قالیشویی ها براساس متر مربع محاسبه می شود.

لازم به ذکر است که در این میان، موردی نیز به نام قیمت توافقی وجود دارد؛ شاید شما نیز از این موضوع اطلاع داشته باشید که قیمت های درج شده در آگهی های منتشر شده با صورتحساب و قیمت واقعی پرداخت شده ی نهایی تفاوت دارد.

به طور کلی می توان گفت هزینه ی شست و شوی فرش، قالی و موکت براساس متر مربع از سوی اتحادیه قالیشویان مشخص و تعیین شده است؛ اما در برخی موارد، هزینه ی نهایی به صورت توافقی می باشد بدین ترتیب که طرفین پس از صحبت با یکدیگر، در قیمتی مشخص به توافق می رسند؛ لازم به ذکر است که قیمت به دست آمده به دستور العمل یا مصوبه ی خاصی بستگی ندارد. مواردی همچون شست و شوی تابلو فرش یا فرش های قدیمی و نفیس و یا در صورتی که شست شوی فرش شما نیازمند خدماتی خاص و اضافی باشد… توصیه می شود حتما در نحوه ی توافق، دقت لازم و کافی را داشته و سندی از توافق خود در اختیار داشته باشید.

قالیشویی های مجاز و غیر مجاز!

به شما توصیه می کنیم وقتی به آگهی های چاپ شده ی قالیشویان در نیازمندی های روزنامه ها نگاه می کنید و یا با مشورت با دوستان و آشنایان خود، یکی از قالیشویی های شهر خود را انتخاب می کنید، بهتر است قبل از دادن آدرس به قالیشویی و تحویل فرش های خود به آن ها، کمی حوصله به خرج داده و اتحادیه قالیشویی شهر محل اقامت خود تلفن کرده و یا به وب سایت اینترنتی آن اتحادیه مراجعه نمایید. چنانچه نام قالیشویی انتخابی توسط شما، در بین لیست اسامی قالیشویان مورد تایید و مجاز آن اتحادیه وجود داشت، می توان گفت 50 درصد کار انجام شده است و باقی موارد به دقت انتخاب شما بستگی دارد. اما چنانچه نام آن قالیشویی را در فهرست اسامی اتحادیه ندیدید! آن قالیشویی را برای شست و شوی فرش های خود بیخیال شده و دوباره به جست و جو بپردازید تا گزینه ی مناسبی را بیابید.

اما این سوال پیش می آید که دلیل حساسیت بالای ما در انتخاب قالیشویی چیست؟ پاسخ این است که اگر فرش های ما نفیس و گران قیمت باشند! بایستی بدانیم که فرش های خود را به چه کسی می سپاریم و از عاقبت کار خود، نگران و دلواپس نباشیم.

صورتحساب فرش های خود را به دقت مطالعه کنید!

براساس یک سنت و رسم قدیمی در میان ما ایرانی ها، فرش دستباف جزو سرمایه های اصلی زندگی محسوب می شود؛ پس توصیه می شود قبل از تحویل دادن سرمایه های خود به دست قالیشویی مجاز انتخاب شده توسط شما، قرارداد یا فاکتور ارایه شده را به دقت مطالعه کرده و از سوال کردن درباره آن، اصلا خجالت نکشید؛ چنانچه قرارداد ارایه شده برای شما قانع کننده نبود می توانید با دفتر شرکت قالیشویی تماس بگیرید و حتی در نهایت می توانید از نظرات کارشناسان اتحادیه قالیشویان استفاده نمایید.

این نکته را فراموش ننماید که به هیچ وجه عجله نکنید و با اعتماد کامل و خونسردی تمام فرش هایتان را تحویل داده و تحویل بگیرید.

در قرارداد برخی از شرکت های قالیشویی، بندی وجود دارد که در آن نوشته شده است: هر گونه خسارت احتمالی بر عهده مشتری است.

زیرا معمولا فرش های دستباف و نفیس دارای ارزش مادی بالایی می باشند؛ بنابراین هرگز این بند از قرارداد را نپذیرید؛ توصیه می شود چون از خدمات قالیشویی های مجاز استفاده می کنید بنابراین قبل از امضای قراردادی با بند فوق، حتما در ابتدا با اتحادیه قالیشویان تماس گرفته و این موضوع را با کارشناسان آن مرکز در میان بگذارید و پس از دانستن نظر و تایید آن ها، اقدام به امضای قرارداد نمایید.

همچنین توصیه می شود قالیشویی ای را انتخاب نمایید که در ازای دریافت مبلغی اضافی، فرش های شما را بیمه نماید تا در صورت ایراد خسارت به فرش های شما، بیمه خسارت شما را بپردازد و دچار مشکلات بیشتری نشوید.

به یاد داشته باشید تمام اطلاعات درج شده در رسید قالیشویی را چک کرده و صحت اطلاعات را با کارت یا مشخصات قالیشویی مطابقت دهید؛ زیرا رسید قالیشویی تنها سند نزد شما خواهد بود. همچنین توصیه می شود به هیچ عنوان، رسید بدون مهر واحد قالیشویی یا امضا را قبول نکنید.

در آخرین مرحله، توصیه می شود حتما مشخصات کامل و شماره تماس مامور تحویل گیرنده ی فرش و همچنین شماره پلاک خودرو اش را در پشت برگه ی رسید یادداشت نمایید.

باید ها و نباید هایی درباره ی شست و شو و نگهداری از فرش و قالی
همانطور که شما نیز می دانید از قدیم الایام تا به امروز، فرش های دست بافت و ماشینی همراه ماندگار و همیشگی خانه و خانواده های ایرانی بوده و هست و خواهد بود؛ اما این سرمایه های زیبا، رنگارنگ و اصیل برای دوام و ماندگاری به نگهداری صحیح و مراقبت ایمن نیاز دارند تا گذر روزگار آن ها را از بین نبرد و نیازارد. شما می توانید با رعایت نکاتی ساده، زیبایی آن ها را همیشگی و طول عمرشان را ضمانت نمایید. با ما همراه باشید.

پاکیزگی فرش

در ابتدا توصیه می کنیم برای تمیز کردن فرش های منزل خود، از جاروی دستی استفاده ننمایید! زیرا نی های نوک تیز و نازک موجود در جاروی دستی با گذر زمان، الیاف فرش را دچار آسیب و فرسودگی می نماید. بهتر است بدانید استفاده از یک جارو برقی با دور تند، بهترین و مناسب ترین راه برای تمیز کردن و بیرون کشیدن گرد و غبار از میان پرزعای فرش است.

تاثیر تابش نور آفتاب

آن دسته از خانه هایی که به دلیل موقعیت شان، آفتاب گیر هستند گرچه شرایطی مفید و ایده آل را برای افراد و نیز محیط درونی خانه فراهم می آورند اما دارای بعضی مضرات نیز می باشند. برای نمونه چنانچه فرش خانه به صورت دائم در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار داشته باشد، این اتفاق بر روی رنگ فرش تاثیری منفی و مخرب خواهد داشت. توصیه می کنیم اگر در خانه ی خود، قالی دستبافت و با ارزش پهن کرده اید برای جلوگیری از تابش های مخرب آفتاب، برای پنجره های مقابل این فرش تان، از پرده های ضخیم و مناسب استفاده نمایید.

تاثیر سایش

چنانچه قالی خود را در زیر درب قرار داده اید، به این موضوع توجه داشته باشید که ساییدگی فرش تان را به همراه خواهد داشت! اگر مجبور هستید قسمتی از فرش یا قالی خود را به دلیل کم بودن فضا در خانه خود، در زیر درب قرار دهید درب را به صورتی تنظیم نمایید که به هنگام چرخش مکرر (باز و بسته شدن های پی در پی)، تماسی با فرش یا قالی شما نداشته باشد. همچنین علاوه بر رعایت نکته فوق، بهتر است فرش یا قالی خود را هر چند وقت یک بار جابه جا و سر و ته نمایید تا با این کار، تمامی قسمت های آن به یک اندازه پا بخورد! و تنها برخی از قسمت های فرش یا قالی پا نخورده و در معرض سایش قرار نگیرد.

حرکت و جابه جا شدن فرش

شاید در خاطرتان باشد در روزگاران نه چندان دور، خانواده ها کف خانه های خود را موکت می کردند و سپس فرش یا فرش های خود را بر روی آن ها می گستراندند؛ در این وضعیت دیگر خبری از حرکت کردن فرش یا سر خوردن آن نبود! اما امروزه کف خانه ها را با سرامیک، موزائیک و سنگ می پوشانند؛ به همین سبب فرش ها در اثر پا خوردن های متوالی حرکت کرده و جابه جا می شوند. شما می توانید برای جلوگیری از بروز این اتفاق، از شبکه های توری و نرم پی وی سی و یا آسترهای اسفنج مانند نیز استفاده نمایید. توصیه می کنیم ابعاد و اندازه های این آسترهای ویژه را کمی کوچک تر از ابعاد و اندازه های فرش یا فرش های خود انتخاب نمایید.

پاک کردن لکه ها

یکی از اتفاقاتی که ممکن است در هر خانه ای به دفعات زیاد وقوع افتد، لک شدن فرش یا قالی است! توجه داشته باشید هر زمانی که این اتفاق به وقوع پیوست، بایستی به سرعت برای پاک کردن و از بین بردن آن اقدام نمایید. توجه داشته باشید ماندن لکه بر روی فرش و کهنه شدن، تمیز کردن آن را دشوار و سخت خواهد کرد. در این قسمت تصمیم داریم برخی از انواع لکه ها و همچنین راه های از بین بردن آن ها برای شما همراهان عزیز بیان کنیم؛ با ما همراه باشید.

تمیز کردن لکه آدامس از فرش

چنانچه آدامسی بر روی فرش یا قالی شما افتاده و به آن چسبید باشد، در ابتدا آن را به کمک یک تکه یخ سفت کرده و سپس با استفاده از یک کاردک مناسب به آرامی از روی فرش یا قالی خود تراشیده و پاکیزه نمایید.

تمیز کرده لکه شمع

در رابطه با لکه پارافین شمع نیز همچون روش بالا (تمیز کردن لکه آدامس) عمل کرده و آن را از روی فرش یا قالی خود جدا نمایید.

تمیز کردن لکه جوهر معمولی فرش

برای تمیز کردن لکه حاصل از جوهر معمولی، در ابتدا بر روی لکه، مقداری ماست ریخته و آن را بر روی قسمت جوهری به صورت کامل و یکنواخت پخش نمایید. توجه داشته باشید پس از اینکه ماست به خوبی با لکه ی جوهری مخلوط شد، با استفاده از یک قاشق مناسب آن را از روی فرش یا قالی جمع کنید. توصیه می کنیم این کار را چندین بار انجام داده تا جوهر معمولی به طور کامل جذب ماست شده و پاک شود.

تمیز کردن لکه نوشیدنی فرش

شما می توانید لکه حاصل از آبمیوه، قهوه و شکلات، چای و شیر را به کمک آب نیمه گرم و همچنین صابون و یا با آب و شامپو تمیز و پاکیزه نمایید. توجه داشته باشید استفاده کردن از یک تکه اسفنج می تواند کار شما را آسان تر و سهل تر نماید.

تمیز کردن لکه مایعات شیرین

لکه ی حاصل از شربت، چای شیرین و همچنین دیگر نوشیدنی هایی که شیرین طعم هستند، چنانچه به سرعت از روی فرش یا قالی پاک نشوند می توانند سبب پوسیده شدن فرش یا قالی خانه ی شما گردند! اگر این قبیل مواد بر روی فرش یا قالی شما ریخت، بهتر است سریعا آن را پاک و پاکیزه نمایید.

تمیز کردن لکه روغن و چربی

برای از بین بردن و نیز زدودن لکه ی چربی، روغن و یا حتی واکس می توانید از محلول سرکه سفید و صابون استفاده نمایید! اما توجه داشته باشید چنانچه روغن بر روی فرش یا قالی شما ریخته شد، بایستی در ابتدا آن را با استفاده از یک قاشق جمع کرده و سپس یک تکه پارچه سفید رنگ را بر روی آن قسمت از فرش یا قالی که آلوده شده است، قرار دهید و بر روی آن لکه، اتوی نیمه گرم بکشید. با انجام این کار، روغن موجود در میان پرزهای فرش یا قالی، به پارچه سفید رنگ جذب می شود.

تمیز کردن لکه تخم مرغ

چنانچه تخم مرغ خام بر روی فرش یا قالی شما ریخته شد، می توانید آن را با استفاده از محلول مناسب آب نیمه گرم، صابون، نمک و سرکه ی سفید پاک و پاکیزه نمایید. بهتر است بدانید می توانید از این روش برای پاک کردن لکه ی خون نیز استفاده نمایید.

تمیز کردن لکه دوده

شما می توانید برای زدودن و از بین بردن لکه حاصل از دوده از روی فرش یا قالی های خود به ویژه موکت های تیره رنگ، بر روی آن قسمت هایی که به شدت تیره و دوده ای شده اند، نمک بپاشید! فراموش نکنید بایستی پس از گذشت زمانی در حدود یک ساعت و نیم، نمک ها را با استفاده از جاروبرقی جمع آوری نمایید.

تمیز کردن لکه ادویه فرش

برای پاک کردن لکه ی ادویه، می توانید از محلول آب و آبلیمو استفاده نموده و سپس یک دستمال خشک با قابلیت جذب بالا را بر روی آن قسمت از فرش یا موکت بکشید.

تمیز کردن لکه کاکائو، بستنی و همچنین چسب فرش

در ابتدا بسیار آرام و با دقت تمام، اطراف محل لکه را جمع کنید تا لکه به وجود آمده، بیشتر و بیشتر نشده و پخش نشود! سپس در یک فنجان آب، یک قاشق چای خوری مایع ظرف شویی را حل کرده و محلول حاصل را با استفاده از یک دستمال تمیز و نرم و یا مقداری پنبه بر روی محل مورد نظر بمالید؛ بهتر است بدون اینکه محل لکه مالیده شود، به آرامی آن را تمیز نمایید.

راهنمای کامل شست و شوی فرش مشهد

در خرید فرش ماشینی عوامل و فاکتورهای مختلفی چون تراکم فرش (پر بودن و یا توخالی بودن فرش)، نمره شانه (ظرافت طرح ها و نقوش فرش)، رنگ و طرح و دیگر شاخص‌های کیفی مانند عدم پرز دهی، براق بودن و عدم حساسیت زایی دارای اهمیت زیادی است.
فرش نیز مانند هر وسیله دیگری که ما از آن در منزل یا محل کار استفاده می کنیم نیاز به نگهداری دارد. چرا که نگهداری و مراقبت صحیح و اصولی از آن، موجبات طولانی تر شدن عمر آن را فراهم خواهد ساخت. لذا در ادامه نکاتی کلیدی برای نگهداری، شستشو، خشک کردن و تمیز کردن لکه فرش آمده است

راهنمای نگهداری صحیح فرش شستن

۱- سرو ته کردن فرش جهت پا خور شدن یکسان تمامی نقاط فرش (هر ۲ تا ۳ ماه یکبار )

۲- عدم استفاده از اشیاء نم دار و مرطوب بر روی سطح فرش جهت جلوگیری از پوسیدگی سطح فرش

۳- عدم استفاده از جاروهای دارای برس چرخنده

۴- عدم تماس مستقیم فرش با نور شدید خورشید

۵- استفاده از جاروی دستی و یا جاروی برقی با دور عادی جهت تمیز کردن فرش

۶- عدم تماس اشیاء نوک تیز و سنگین مانند: میز، مبلمان، تختخواب، تلویزیون با سطح فرش

۷- استفاده از تکه های ضخیم مقوا یا چوب در زیر پایه های اشیاء سنگین

۸- استفاده از آسترهای اسفنجی شکل و یا شبکه های توری از جنسP.V.C ( ترمز فرش ) جهت جلوگیری از لغزش و حرکت فرش بر روی سنگ، موزائیک، سرامیک، پارکت. لازم به ذکر است که اندازه آسترها حتی الامکان می بایست کمتر از ابعا د فرش اختیار شود.

۹- عدم استفاده فرش بر روی سطوح ناهموار و برجسته مانند سطوح سنگی یا سیمانی وغیره جهت جلوگیری از سوراخ شدن فرش.

۱۰- عدم تماس مستقیم میان فرش و سطوح سیمانی یا زمین خـاک آلود. همچنین می توان به منظور محافظت از فرش از پارچه های متقال و یا مقـوای نـازک بعنوان حائل استفاده نمود

راهنمای شستشوی فرش دو

جهت شستشوی فرش حتی الامکان از مواد شوینده مانند صابون مایع، مایع ظرفشویی و پودر دستی استفاده شود. در این روش مقداری پودر دستی و یا مایع ظرفشویی در آب حل شود. در ادامه از کف حاصله جهت تمیز نمودن فرش استفاده گردد. همچنین موارد زیر پیشنهاد می گردد:

1- در صورتي كه جهت شستشوي فرش از خدمات قاليشويي استفاده مي‌كنيد حتما قاليشويي مورد نظر معتبر باشد تا از آسيب رسيدن به فرش جلوگيري شود

2- فرش را فقط با کف صابون و یا کف حاصله از مایع ظرفشویی و آب ولرم بشوييد و از ريختن موارد سفيد كننده مثل وايتكس، مواد شوینده اسيدي يا مواد قليايي مانند شامپو فرش های متفرقه كه باعث از بين رفتن رنگ فرش مي‌شود جدا خودداري فرماييد

3- از تا زدن فرش خودداري كنيد و فقط فرش را به صورت رول حمل نماييد

4- فرش را پس از اتمام شستشو با آب در محل شيب دار يا شيب تند، پهن يا از جايي آويزان كنيد. فرش را به صورت يكنواخت پهن نماييد تا هيچ جايي از آن چروك نشود

5- بعد از شستن فرش هاي ابريشم گونه حتما روي آن بخار شور كشيده شود

روش رفع لکه های موجود در سطح فرش

آدامس- شمع: ۱-تماس یخ با آدامس، موم و یا شمع جهت سفت شدن (به مدت ۴ تا ۵ دقیقه) ۲- کندن آدامس موم ویا شمع به کمک کاردک.

لکه جوهر: ریختن ماست بر روی لکه جوهر به مدت ۲ تا ۳ دقیقه ( ۲ تا ۳ مرحله تکرار ) و سپس تمیز نمودن لکه طبق دستور العمل فوق.

آب میوه – چای – شیر – شکلات و قهوه: استفاده از آب نیمه گرم همراه با کف صابون طبق دستور العمل فوق الذکر.

شربت – چای شیرین: شستشوی مایعات شیرین توسط آب نیمه گرم و صا بون طبق دستور العمل فوق الذکر(باقی ماندن مایعات شیرین بر روی فرش منجر به تسریع پوسیدگی در فرش می شود).

چربی و روغن:۱- پاک کردن روغن از سطح فرش بواسطه کاردک ۲- تمیز نمودن لکه روغن یا چربی با کف صابون غلیظ طبق دستور العمل فوق الذکر.

دوده: ریختن نمک بر روی لکه فرش و جمع آوری نمک های موجود بر سطح فرش با جاروبرقی پس از ۹۰ دقیقه و سپس شستشوی فرش طبق دستور العمل فوق.

لاک – رنگ و گواش: آغشته نمودن پارچه با تینر و سپس مالش پارچه به محل لکه و سپس شستشوی محل با کف صابون مطابق دستور العمل فوق الذکر.

چسب دو قلو – چسب مایع: آغشته نمودن پارچه با تینر و سپس مالش پارچه به محل لکه و سپس شستشوی محل با کف صابون مطابق دستور العمل فوق الذکر.

راهنمای خشک کردن فرش

از آویزان کردن یا پهن کردن فرش روی چمن، یا قراردادن فرش در معرض تابش شدید آفتاب، خودداری کنید. استفاده از حرارت مستقیم وسایل گرمازا برای خشک کردن، مانند: بخاری، شومینه، رادیاتور و … به فرش آسیب می‌رساند.
برای خشک کردن رطوبت قسمتی از فرش، به کمک اسفنج، حوله یا پارچه پنبه‌ای آب را جمع آوری کرده و سپس قسمت مرطوب را در مقابل آفتاب ملایم قرار داده یا به وسیله حرارت ملایم سشوار دستی از پشت و روی فرش آن را خشک نمایید.

شستشوی فرش در منزل
آموزش شستن فرش به صورت ساده

قالیشویی فرش مشهد در منزل به دلیل اینکه ما ایرانیان از قدیم به نظافت اهمیت ویژه ایی قائل بودیم تا هم اکنون همیشه سعی میکردیم که نظافت شخصی و نظافت محیطی حالا چه محل زندگی خود و یا محیط کار خود را همیشه به بهترین نحو تمیز نگهداری کنیم ، یکی از نظافت های که اهمیت ویژه ایی از آن برخوردار است نظافت و شستشوی فرش ، شستشوی قالی می باشد که باید این شستشوی به صورت استاندارد صورت بگیرد تا به فرش یا قالی شما صدمه وارد نشود. ما در این آموزش شستن فرش دست بافت و آموزش شستن فرش ماشینی به صورت کلی به شما آموزش میدهیم ولی بهتر است که با صرف اندکی وجه بدون اینکه آسیبی به فرش تان بیاید با خیال آسوده فرشتان را به دست قالشویی مجاز که مجوز اتحادیه قالیشویی مشهد را دارند بدهید.

به طور کلی قواعدی در شستشوی فرش وجود دارد که شما با رعایت آن تا حدودی به فرش خود آسیب نمی رسانید .

یک مطلب خیلی حائز از اهمیت است که وجود باکتری ها و میکروب هایی که به مرور زمان به تار پود فرش شما و ریشه فرش شما را آلوده کرده است برسیم به طور کلی اگه بخواهیم این باکتری ها و میکروب ها رو از فرش بزداییم باید حتمان در کارخانه قالیشویی و به صورت دستگاه های ماشینی این امر به انجام برسد تا تمام باکتری از فرش پاک شود.

مرحله اول پاکسازی و رفع الودگی های فرش :

– غبارگیری معمولی فرش : در غبارگیری معمولی فرش را می تكانیم و یا با چوب بر پشت قالی یا فرش می كوبند تا گرد و خاك آن خارج شود. سپس با جارویی آن را می روبند. این كار نباید موجب گسیختگی تار و پود قالی شود و به بافت آن لطمه بزند. كوبیدن فرش بر زمین از جمله كارهای نادرستی است كه جهت تمیز كردن آن به كار می رود.

– غبارگیری مكانیكی فرش : این كار در كارخانه قالیشویی، بسته به كیفیت فرش صورت می گیرد و در منزل مقدور نیست. فرش هایی كه دارای گرد و غبار هستند، قبل از شستشو حتما باید غبارگیری شوند، چرا كه هنگام شستشو گرد و غبار در ته گره (محل تماس گره با تار و پود) باقی مانده خوب تمیز نمی شوند و باعث پوسیدگی فرش می گردد. (در واقع تبدیل به گل شده و در مغز فرش باقی می ماند). در زندگی های شهری كه معمولا از جارو برقی استفاده می شود، گرد و غبار چندانی درون فرش باقی نمی ماند كه نیازی به غبارگیری داشته باشد.فقط باید توجه داشت كه فرش رنگ پس ندهد.

مرحله دوم شستن فرش ماشینی و شستن فرش دستبافت :

در مرحله بعد آموزش شستن فرش به طور معمول باید از زمین سخت، سیمانی، موزاییك یا زمین شیب دار بهتر است. شستن فرش روی آسفالت صدمات جبران ناپذیری به فرش شما میزند .
این را در نظر باید داشته باشید که جریان آب باید به صورت دوش و با دمای معمولی باشد. از آب گرم در شستشوی فرش دستباف یا ماشینی یا قالیشویی استفاده نمی شود. و اگر استفاده شود فرش ماشینی به علت داشتن مواد پلاستیكی در گره ها و تار و پود، پس از شستشو نرمی و لطافت خود را از دست می دهند و در فرش دستبافت هم ، كه رنگ پس می دهد، آب گرم رنگ پس داده شده را در قسمت های روشن فرش تثبیت می كند كه رنگبرداری آنها سخت و هزینه بردار است. فرش هایی هم كه چله آنها از پشم و ابریشم یا گره های ابریشمی باشد، كیفیت شان پس از شستشو كاسته می شود.
نکته بسیار مهم در شستشوی فرش این است که از مواد قلیایی نباید استفاده شود. باید به صورت معمول از شوینده های خنثی استفاده شود که مانند پودر دستی لباس شویی كه باید قبل از استفاده در آب حل شود، شامپوی فرش، مایع ظرفشویی یا پودر صابون حل شده برای فرش هایی كه چربی روی آنها ریخته شده است.
نکته ی دیگر در شستشوی فرش دستباف را از قبل خیس نكنید، به خصوص فرش هایی كه رنگ پس می دهند. در این صورت قسمت های روشن فرش نیز رنگی می شود.
نکته برای فرشی را كه رنگ پس می دهد : پس از شستشو با برس پلاستیكی و آبگیری، لوله نكنید و هرگز داخل لوله آب نگیرید. فرش شسته شده را كاملا آبگیری كرده با پارو و سپس با دستمال نخی یا حوله ای آب پرز آن را كاملا بگیرید و یك ساعت به همان حالت روی زمین بگذارید تا قسمت هایی كه رنگ پس می دهد با قسمت های دیگر فرش تداخل پیدا نكند.

مرحله سوم خشک کردن فرش :

زمانیکه فرش شما یك ساعت روی زمین به صورت پهن شده باشد قسمتی از رطوبت خود را از دست می دهد و آماده پهن كردن می شود. و اماده ی پهن کردن فرش می باشد .
در ابتدا فرش نیمه مرطوب از پشت ، در سایه (نور غیر مستقیم خورشید) در معرض هوا پهن و آویخته میکنیم .
نکته برای فرش ماشینی و فرش دستبافت هم كه رنگ پس نمی دهند، روش شستشو به همین صورت است. اگر هنگام پهن كردن فرش دوباره روی آن آب بگیرید، ریشه های آن حتما زرد خواهد شد.
و پس از خشك شدن فرش آن را با جاروی چوبی یا برس سر به سمت خواب فرش جارو یا برس بزنید تا تمام طرح های فرش سر جای خود قرار بگیرد و فرش شما زیبا و شكیل تر و تمیز دیده شود.

طریقه شست و شوی فرش در منزل
آموزش شستن فرش به صورت ساده

قالیشویی شهابشستن فرش در منزل به دلیل اینکه ما ایرانیان از قدیم به نظافت اهمیت ویژه ایی قائل بودیم تا هم اکنون همیشه سعی میکردیم که نظافت شخصی و نظافت محیطی حالا چه محل زندگی خود و یا محیط کار خود را همیشه به بهترین نحو تمیز نگهداری کنیم ، یکی از نظافت های که اهمیت ویژه ایی از آن برخوردار است نظافت و شستشوی فرش ، شستشوی قالی می باشد که باید این شستشوی به صورت استاندارد صورت بگیرد تا به فرش یا قالی شما صدمه وارد نشود. ما در این آموزش شستن فرش دست بافت و آموزش شستن فرش ماشینی به صورت کلی به شما آموزش میدهیم ولی بهتر است که با صرف اندکی وجه بدون اینکه آسیبی به فرش تان بیاید با خیال آسوده فرشتان را به دست قالشویی مجاز که مجوز اتحادیه قالیشویی مشهد را دارند بدهید.

به طور کلی قواعدی در شستشوی فرش وجود دارد که شما با رعایت آن تا حدودی به فرش خود آسیب نمی رسانید .

یک مطلب خیلی حائز از اهمیت است که وجود باکتری ها و میکروب هایی که به مرور زمان به تار پود فرش شما و ریشه فرش شما را آلوده کرده است برسیم به طور کلی اگه بخواهیم این باکتری ها و میکروب ها رو از فرش بزداییم باید حتمان در کارخانه قالیشویی و به صورت دستگاه های ماشینی این امر به انجام برسد تا تمام باکتری از فرش پاک شود.

مرحله اول پاکسازی و رفع الودگی های فرش :

– غبارگیری معمولی فرش : در غبارگیری معمولی فرش را می تكانیم و یا با چوب بر پشت قالی یا فرش می كوبند تا گرد و خاك آن خارج شود. سپس با جارویی آن را می روبند. این كار نباید موجب گسیختگی تار و پود قالی شود و به بافت آن لطمه بزند. كوبیدن فرش بر زمین از جمله كارهای نادرستی است كه جهت تمیز كردن آن به كار می رود.

– غبارگیری مكانیكی فرش : این كار در كارخانه قالیشویی مشهد، بسته به كیفیت فرش صورت می گیرد و در منزل مقدور نیست. فرش هایی كه دارای گرد و غبار هستند، قبل از شستشو حتما باید غبارگیری شوند، چرا كه هنگام شستشو گرد و غبار در ته گره (محل تماس گره با تار و پود) باقی مانده خوب تمیز نمی شوند و باعث پوسیدگی فرش می گردد. (در واقع تبدیل به گل شده و در مغز فرش باقی می ماند). در زندگی های شهری كه معمولا از جارو برقی استفاده می شود، گرد و غبار چندانی درون فرش باقی نمی ماند كه نیازی به غبارگیری داشته باشد.فقط باید توجه داشت كه فرش رنگ پس ندهد.

مرحله دوم طریقه شست و شوی فرش ماشینی و شستن فرش دستبافت :

در مرحله بعد آموزش شستن فرش به طور معمول باید از زمین سخت، سیمانی، موزاییك یا زمین شیب دار بهتر است. شستن فرش روی آسفالت صدمات جبران ناپذیری به فرش شما میزند .
این را در نظر باید داشته باشید که جریان آب باید به صورت دوش و با دمای معمولی باشد. از آب گرم در شستشوی فرش دستباف یا ماشینی یا قالیشویی استفاده نمی شود. و اگر استفاده شود فرش ماشینی به علت داشتن مواد پلاستیكی در گره ها و تار و پود، پس از شستشو نرمی و لطافت خود را از دست می دهند و در فرش دستبافت هم ، كه رنگ پس می دهد، آب گرم رنگ پس داده شده را در قسمت های روشن فرش تثبیت می كند كه رنگبرداری آنها سخت و هزینه بردار است. فرش هایی هم كه چله آنها از پشم و ابریشم یا گره های ابریشمی باشد، كیفیت شان پس از شستشو كاسته می شود.
نکته بسیار مهم در شستشوی فرش این است که از مواد قلیایی نباید استفاده شود. باید به صورت معمول از شوینده های خنثی استفاده شود که مانند پودر دستی لباس شویی كه باید قبل از استفاده در آب حل شود، شامپوی فرش، مایع ظرفشویی یا پودر صابون حل شده برای فرش هایی كه چربی روی آنها ریخته شده است.
نکته ی دیگر در شستشوی فرش دستباف را از قبل خیس نكنید، به خصوص فرش هایی كه رنگ پس می دهند. در این صورت قسمت های روشن فرش نیز رنگی می شود.
نکته برای فرشی را كه رنگ پس می دهد : پس از شستشو با برس پلاستیكی و آبگیری، لوله نكنید و هرگز داخل لوله آب نگیرید. فرش شسته شده را كاملا آبگیری كرده با پارو و سپس با دستمال نخی یا حوله ای آب پرز آن را كاملا بگیرید و یك ساعت به همان حالت روی زمین بگذارید تا قسمت هایی كه رنگ پس می دهد با قسمت های دیگر فرش تداخل پیدا نكند.

مرحله سوم خشک کردن فرش :

زمانیکه فرش شما یك ساعت روی زمین به صورت پهن شده باشد قسمتی از رطوبت خود را از دست می دهد و آماده پهن كردن می شود. و اماده ی پهن کردن فرش می باشد .
در ابتدا فرش نیمه مرطوب از پشت ، در سایه (نور غیر مستقیم خورشید) در معرض هوا پهن و آویخته میکنیم .
نکته برای فرش ماشینی و فرش دستبافت هم كه رنگ پس نمی دهند، روش شستشو به همین صورت است. اگر هنگام پهن كردن فرش دوباره روی آن آب بگیرید، ریشه های آن حتما زرد خواهد شد.
و پس از خشك شدن فرش آن را با جاروی چوبی یا برس سر به سمت خواب فرش جارو یا برس بزنید تا تمام طرح های فرش سر جای خود قرار بگیرد و فرش شما زیبا و شكیل تر و تمیز دیده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *