آسان ترین روش لکه زدایی فرش

آسان ترین روش لکه زدایی فرش

امروزه شاید یکی از مشکلات خانم های ایرانی پاک کردن فرش از هرگونه آلودگی و لکه می باشد و از آن جایی که پاکیزگی و نمای منزل برای خانواده های ایرانی حائز اهمیت می باشد به همین منظور همواره در پی راهکارهایی برای حل این مشکل هستند.در اینجا ما مقاله درباره آسان ترین روش لکه زدایی فرش را به شما ارائه می دهبم. 

فرش یکی از عناصر اصلی در زیبایی و جذابیت نمای داخلی منزل می باشد، لذا نما و پاکیزگی آن نیز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. در این مطلب نیز به چند نکته جهت سهولت در پاک زدایی فرش اشاره شده است.

قالیشویی مشهد

قالیشویی در مشهد

بهترین قالیشویی مشهد

قالیشویی عالی در مشهد

قالیشویی خوب در مشهد

در ابتدا باید به این نکته توجه داشت که اگر لکه ای بر روی فرش ایجاد شده، باید علاوه بر پاک زدایی روی فرش نیز پشت آن را هم را تمیز نموده و در معرض هوا قرار داده تا خشک گردد و مانع از پوسیدگی شود. اما گاهی اوقات مایعاتی هم چون چای، شربت، نوشابه و … .

فقط بر رو سطح فرش ریخته و درون آن نفوذ نکرده، در چنین مواردی سریعا با قاشق باید آن را از سطح فرش برداشته و سپس با یک پارچه نخی سفید دارای قدرت جذب بالا که کمی آغشته به صابون مایع یا مایع فرش شویی می باشد چندین مرتبه بر روی قسمت لکه بکشیم تا کاملا از سطح فرش پاک گردد.

باید در نظر داشت که میزان مایع پاک شونده باید به میزان اندکی باشد، به گونه ای که کمی کف روی پارچه ایجاد گردد. زیرا بعد از این مرحله فقط کافیست از پارچه مرطوب استفاده نمود.

در تمیز نمودن و لکه بری فرش های دستبافت نیز باید دقت و حوصله بیشتری صرف کرد بدین صورت که باید مواد پاک کننده را ابتدا روی دستمال مرطوب ریخته و سپس در جهت اطراف به داخل در یک نقطه بکشیم. زیرا در غیر این صورت سطح لکه بر روی فرش بیشتر شده و از نما و زیبایی آن کاسته می گردد.

در این قسمت به توضیح مختصری در مورد چگونگی لکه بری و پاک زدایی نمونه هایی رایج لکه ها پرداخته شده است :

به طور مثال چای و قهوه، هم چنین آبرنگ و خط ماژیک که این نمونه ها را همان طور که در بالا  ذکر شد ابتدا آن را برداشته و سپس همراه با یک پارچه سفید و مرطوب و کف می توان تمیز نمود.

ولی در صورت مشاهده سایه لکه، می توان از محلول آب و سرکه سفید به همراه کف استفاده کرد. البته در لکه سایر مایعات هم چون انواع شربت و نوشابه هم می توان از همین شیوه نیز استفاده نمود، با این تفاوت که هر بار قبل از کشیدن بر روی لکه، محل لکه را با مقداری آب به صورت اسپری مانند آغشته نموده تا قند مایعات کالا شسته شود.

برای از بین بردن لکه آدامس و شمع مقداری یخ را درون کیسه فریزر قرار داده و روی آن گذاشته تا لکه به صورت سفت و منجمد در آمده سپس به راحتی با پشت چاقو لکه را جدا می کنیم.

اما برای لکه قیر باید ابتدا لکه را با استفاده از چاقو یا کاردک برداشته و سپس با قرار دادن یک کاغذ کاهی و اتوی گرم، لکه را به کاغذ انتقال داده، اگرچه این کار باید چندین مرتبه با کاغذ تمیز انجام شود و در انتها سایه لکه باقی مانده را می توان با استفاده از پارچه مرطوب و کف یا الكل تمیز کرد.

لکه خون را فقط باید با پارچه مرطوب آغشته به آب سرد و صابون از بین برد. لکه های دوده های واکس، کاکائو، شکلات، روغن و چربی را همانند موارد فوق بعد از برداشتن اضافات، با پارچه مرطوب و کف یا الکل می توان تمیز نمود.

نکته جالب این جاست که اگر بر روی لکه جوهر خودنویس مقداری ماست رقیق شده قرار داده و سپس بعد از برداشتن محلول ایجاد شده با یک دستمال مرطوب و کف روی آن کشیده شود، لکه به راحتی از بین می رود.

همین کار را می توان برای لکه بری جوهر خودکار هم استفاده نمود با این تفاوت که به جای ماست، از یک اسفنج آغشته به شیر باید استفاده کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *